Programme de 4 à 8 janv. 1925



Livret de programme

Source: FelixArchief no. 1968#849

Ce texte a été généré automatiquement sur la base des pages numérisées, en utilisant la technologie ROC. En raison des polices de caractères historiques utilisées dans les livrets de programmes, les résultats ne sont pas sans fautes.

Consultez les images de ce livret de programme



FILM-REVUE

Wat doet) de Stars?

ADAMS Claire, diaait « The Brass Bowl » voor Fox.

AGNES Robert, draait « Troubles of a Bride * voor Fox.

ALDEN Mary, draait « The Belo­ved Brute » voor Vita­graph.

ALLISÓN MAY, volein­digt « The Rwer Road » voor Ernest Ship­man.

ASTOR Mary, volein­digt « O, Doc­tor » voor . Uni­ver­sal.

AYRES, Agnes, draait « lordly Goods » voor Para­mount.

BABY Peggy, draait « Helen’s Baby » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

BARNES R. Roy, draait « Reck­less Romance, voor Chris­tie Come­dies.

BARRY Wes­ley, draait « A lit­tle Out­cast » voor War­ner Bro­thers.

BAR­THEL­MESS Richard, volein­digt « Class­mates » voor I nspi­ra­tion Piet ores.

BAX­TER War­ner, o'raait « The Gar­den of Weeds » voor Para­mount.

BAYNE Bever­ley, zal de rol van Gra­vin Diens-ka in « The Age of Inno­cence » het bekroonde werk van Ediith Whar­ton, draaien voor War­ner Bro­thers.

BEERY Noah, draait « North of 36 » voor Para­mount.

BEERY Wal­lace, draait « As Man Desires », naar Pan­dora La Croix van Gene Wright, voor First Natio­nal. . '

BEL­LAMY Madge, draait «The Grea­test Thing» voor Asso­cia­ted Pro­du­cers.

BEN­NETT Alma, volein­digt « The Silent Wat­cher » voor First Natio­nal.

BEN­NETT Enid, heeft «The'Red Lily» afge­werkt. Is nu in Europa op ver­lof reis.

BLUE Monte, draait « The Dark Swan » voor War­ner Bro­thers.

BLYTHE Betty, heeft >( The Breath of Scan­dal » afge­werkt. Is nu met ver­lof.

BOARD­MAN, Elea­nor, draait « Wufe in the Cen­taur » voor Metro-Goldwyn.

BOS­WORTH Hobart, draait « If 1 Ever Marry Again » voor First Natio­nal.

BOW Clara, volein­digt « This Woman.» vöor War­ner Bro­thers.

BREA­MER Syl­via, draait « Reck­less Romance » voor de Chris­tie Come­dies.

BRENT Eve­lyn, komt als «star» een ver­bin­te­nis te tee­ke­nen met de Goth Pro­duc­tions, en waar­van de eerste voort­brengst « The Prude » is.

BRO­CK­WELL Gla­dys, draait « So Big » voor First Natio­nal.

BRON­SON Betty, die ein­de­lijke geko­zen is gewor­den om de titel­rol tc ver­tol­ken in Sir James Bar­rie s « Peter Pan », draait nu deze film voor Para­mount.

BROOK Clive, draait « The Mirage » voor Re-jgal Pro­duc­tions.

BUSSH Mae, draaft « Fri­vo­lous Sal » voor First Natio­nal.

BUT­LER David, heeft « In Hol­ly­wood with Potash and Perl­mut­ter » voor First Natio­nal afge­werkt. Is nu met ver­lof.

CAREY Harry, draait « The Man from Texas > voor Pro­du­cers Dis­tri­bu­ting Corp.

CARR Mary, diaait « Hard Cash » voor Film Boo­king Office.

CHAD­WICK Helen, draait « The Dark Swan » voor War­ner Bro­thers.

CHA­NEY Lon, diaait c The Monst er » voor Robert­son Cole.

CHA­PLIN Char­lie, draait « Chil­kopt Paso » voor eigen reke­ning.

CODY Lew, draait «The Spor­ting Venus» voor Metro-Goldwyn.

COL­LIER Bus­ter Jr., draait « The Ligh­thous by the Sea » voor War­ner Bro­thers.

COL­MAN Ronald, draait « A Thief of Para­dise » naar de novelle van Leo­nard Mer­rick « Worl­dings ». Het is zijn eerste film voor de Metro­Goldwyn.

COMP­SON Betty, chaait in William de Mille s « Locked Doors » voor Para­mount.

COOGAN Jackie, yolein­digt « The Rag Time » voor Metro-Goldwyn.

COR­BIN Vir­gi­nia Lee volein­digt « 1 he Cho­rus Lady » voor Regal Pro­duc­tions..

COR­TEZ Ricardo, draait met Bebe Daniels « Argen­tine Love » voor Para­mount.

CRANE Ward, draait « Jazz Parents \ voor Uni­ver­sal.

D’ALGY Helen, heeft « A Sain­ted Devi! » voor Parao­munt afge­werkt, is nu met ver­lof.

DANA Viola, draait « As Man Desires ». voor First Natio­nal.

DANIELS Bebe, draait « Argen­tine Love » voor Para­mount.

DAVIES Marion, draait de rol van Mamie in « Zan­der -the Great » voor Cos­mo­po­li­tan Pro­duc­tions.

DAY Shan­non, draait « So this is Mar­riage » voor Metro-Goldwyn.

DEAN Pris­cilla, draait « A Café in Caïro » voor eigen reke­ning. V *'

DÉ LA MOTTE Mar­gue­rite, draait « The Belo-, vea' Brute » een J.~ Stuart Bla­ck­well voort­brengst vdor Vita­graph.

DEMPS­TER Carol, draait « Dawn » voor D. W. Grif­fith.

DE ROCHE­FORT Charles, draait « Madame Sans-Gêne » in Fran­krijk, voor Para­mount.

DES­MOND William, draait « The Medd­ler », voor Uni­ver­sal.

DE VORE Doro­thy, draait «The Nar­row Street» voor War­ner Bro­thers.

DEX­TER Elliot .draait de rol van New­land Archer in « The Age of Inno­cence » voor War­ner Bro­thers.

DIX Richard, draait « A Man Must Live » voor Para­mount.

DOVE Billie, draait de rol van Feie­city Arden in « Thoms of Pas­sion » voor Fox.

OUVRAGES DE DAMES

OUVRAGES DES­SI­NÉS

LAINES, SOIES, COTONS, COUVRE-LITS, NAPPES, STORES, BON­NET­TE­RIE A LA MAIN, DEN­TELLES, JUM­PERS

MAI­SON EMMA

HAND­WER­KEN

WOL, ZIJDE, KATOEN, BED­SPREIEN, TAFEL-KLEE­DE­REN, STORES, KAN­TEN, HAND­BREI­GOED, JUM­PERS

Anvers, Rue Von­del­straat, 15, Ant­wer­pen

ALLE ELE­GANTE DAMEN KOO­PEN HUNNE

PEL­SEN

Pels­man­tels, Boas en Mara­bous

in het

Huis ANNA

Die­pas­traat, 140 - ANT­WER­PEN

yiiiiimi.'••iiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii­miiiium

MEUBLES

I Les plus grands Maga­sins en Bel­gique = 9 Longue rue des Claires 9

(près Meir)

[ Grand choix de gar­ni­tures, 200 salles à man­ger, | [chambres à cou­cher, salons, cui­sines, veran­dah's, | [ bureaux, lite­ries, chaises-longues, etc. etc. |

Mai­son Amé­ri­caine

Meilleur mar­ché qu’ailleurs î Ouvert tous les jours jus­qu’à 8 h. s. | Maga­sin fermé

Autos poui Céré­mo­nies, Mariages, Bap­têmes

et Fêtes

Garage J. & H. DEHU

Télé­phone 3107

42, Canal des Bras­seurs - ANVERS

VOYAGES A L’ÉTRAN­GER - EXCUR­SIONS PRIX A FOR­FAIT

IL VTvioeicU

O-QO O 006*1 - O'HXA­gAq.OeJfe

BRO­DE­RIES-PER­LAGES

ancienne

M— RYCKAERT

A. Cau­che­leux, suc­ces­seur

Rue Rubens, 17 - Télé­phone 12217 Rue Porte St. Georges, 27 - Tél. 12218

ANVERS

MAI­SON I>E eORI­PIANCE

Ate­liers de „Plis­sage et Points-clairs

.. EMGELSCH HOEDE

V0N­DEL­STR., 19

CAUS

(nabij St. Jans­plaats)

De laatste ' ' ' ' in Vil­ten Hoe­den

Uine Içeus Ziet Eta­lage


ROYAL - ZOO­LO­GIE CINEMA

De l’Or pour de F Amour |

Peter Smith, mil­lion­naire, est, marié à un jeune man­ne­quin: Marion Whit­neyw. Qi

Crane Mar­tin, para­site, vit aux dépenses de ceux «J» qu’il fré­quente et dont il par­vient à extor­quer des 0 fonds. Il fait la connais­sance de Madame Smith «J» dans une réunion où tous deux sont invi­tés. Son 0 assi­duité auprès d’elle n’a de but que de faci­li­ter «J» l’opé­ra­tion qu’il convoite auprès de son mari. 9

Il donne libre cours à l’opé­ra­tion aven­tu­reuse dans laquelle il se lan­çait et qui consis­tait à com- 9 pro­mettre Madame Smith et ache­ter son silence au V prix d’une cer­taine somme d’ar­gent.

Peter Smith les sur­prend au moment pré­cis où Crane Mar­tin serre sa femme dans ses bras. . 1 Smith, cachant sa stu­peur et son émoi, offre à sa femme et son amant un verre do liqueur et leur 1 annonce peu de temps après que le liquide était un poi­son.

Crai­gnant d’être empoi­son­nés, les deux cou­pables se rejettent mutuel­le­ment leur mépris.

Madame Smith, apeu­rée des repré­sailles que ( pour­rait lui faire son mari, ne sait quelle conte-, nance avoir. (

La femme de Mar­tin, qu’il avait pré­sen­tée à, Madame Smith comme sa sœur, avait suivi les opé- < rations de son mari, et avait, accep­tée jus­qu’à ce, jour de faire son jeu, mais son assi­duité auprès de < Madame Smith l’ayant exas­pé­rée, elle s’em­pare . d’un revol­ver et l’abat à ses pieds... (

A par­tir du 16 JAN­VIER le FILM SENS A TION­NEL

Les

Deux Gosses

d’après le célèbre roman de P. DECOUR­CELLE avec

YVETTE GIL­BERT

GABRIEL SIGNO­RET

PRO­GRAMME du 4 au 8 JAN­VIER

1 • Les Deux Veuves . ' .

2. PATHÉ - REVUE II

F. Sme­tana

3. La Course Infer­nale

Grand film spor­tif avec Regi­nald DENNY

4- Sam­son et Dalila . . . C. S. Saëns

Fan­ta­sie

De l’Or pour de l’Amour

Drame moderne inter­prété par House PETERS

Pen­dant la Pause

Réci­tal pour Orgue

PRO­GRAMMA van 4 tot 8 JANUARI

Goud voor Liefde

1 • De Twee Wedu­wen

2 PATHE - REVUE II

F. Sme­tana

Dui­velsche Wed­strijd

Sport­film met Regi­nald DENNY

4. Sam­son en Dalila . . . C S. Saëns

Fan­ta­zie

Goud

voor

Liefde

Heden­daagsch drama ver­tolkt door House PETERS

Een geluk­zoe­ker — Crane Mar­tin — heeft het plan opge­vat do vrouw van den mil­lioe­nair Péter Smith te com­pro­mit­tee­ren om zijn stilz­wi­j­gen met goud te doen afkoo­pen.

Wan­neer Peter Smith zijn vrquw in de armen vindt van den avon­tu­rier, dan, ver­drin­gend zijn ver­ba­zing en zijn smart, biedt hij bei­den een likeur aan en verk­laart nadien, koel en vree­se­lijk, dat de drank ver­gif­tigd was. Bij die verk­la­ring spu­wen beide mekaar hun verach­ting in het gelaat.

Tot Mar­tin’s vrouw — die tot hier­toe voor zijn zus­ter door­ging en die alzoo mee­hielp in het spel van haar man, maar uit­zin­nig van jaloer­sch­heid werd, — zich mees­ter maakt van een revol­ver en Mar­tin als een hond neer­velt aan haar voe­ten.

Tij­dens de Poos

Réci­taal voor Orgel

Semaine pro­chaine

Pro­gran-]fT)e traordïr­çaïrç

Lucienne Legrand Dona­tien Jean Dax

dans

La Che­vau­chée blanche

Eva Novak Wal­lace Beery

dans

Mar­ché Infâme

Vanaf 16 JANUARI de OPHEF­MA­KENDE FILM

De Twee Vers­too­te­lin­gen

naar de beroemde roman van P. DECOUR­CELLE

met

YVETTE GIL­BERT

GABRIEL SIGNO­RET

Impri­me­rie du Centre. 26. Rem­part Kip­dorp, Anwn


POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE

Adres­sez-vous à la Bras­se­rie

VAN HOM BEECK

BER­CHEM - Tél. 5210

BIERES en BOU­TEILLES - en FUTS

HABILLEZ

KOS

ENFANTS

BRI­TAN­NIA

77, Longue rue d’Ar­gile

Mai­son BER­THY J

106, rue de l’Eglise, 106 I

Grand choix en toutes sortes de

fo uFin unns

Man­teaux et casa­quins à par­tir de fr. 37 5

U Minium Génie Aii­toiiin­lille

12, rue Van Ert­born

Tél. 2921 ANVERS Tél. 2921

Agence pour la Pro­vince d’An­vers du Vrai "FERODO”

Agence pour Anvers des Rou­le­ments à billes

Agence géné­rale pour la Bel­gique du Dia­mond et Noble's Polish

La seule mai­son de la place four­nis­san aux garages aux prix de gros

PHO­TO­GRA­VEURS

DES­SI­NA­TEURS

EXE­CU­TION RAPIDE ET SOI­GNÉE

Champ Vle­mi­nekx.ô ANVERS

FILM-REVUE 3

EARL Edward, diaait « The Pruae » voor Film Boo­king Office.

EDE­SON Robert, draait in William de Mil­le’s « Locked Doors » voor Para­mount.

ELLIOT Frank, diaait in « Wil­der­ness » voor First Natio­nal.

ELLIS Robert, draait met Pris­cilla Dean in « A Café in Cairo ».

EVANS Madge, volein­digt « CErsst­tra­tei » voor Ins­pi­ra­tion Pic­tures.

FAIR­BANKS Dou­glas, is nog steeds op zoek naar een nieuw sce­na­rio.

FAIRE Vir­gi­nia Brown, draait in « Peter Pan » voor Para­mount.

FAW­CETT Georges, draait in « A Lost Lady » Yoor War­ner Bro­thers.

FAZENDA LOUISE, draait een dra­ma­tische rol in « The Ligh­thouse by the Sea. » voor War­ner Bro­thers.

FEL­LOWS Rock­liffe, draait « The Gar­den of Weeds » voor Para­mount.

FLYNN Mau­rice, draait « The Mil­lio­naire Cow­boy », de eers.e film van zijn ver­bin­te­nis met Film Boo­king Office.

FOREST Alan, draait « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.

FOX Lucie, draait « Teeth » vopr Fox.

FRAN­CIS Alec B., draait «Jazz Parents» voor Uni­ver­sal.

FRA­ZER Robert, draait «The Birth pf the West» voor B.*F. Schul­berg’s Prod.

FRE­DE­RIC Pau­line, draait « Smoul­de­rins Fires» voor Uni­ver­sal.

GEN­DRON Pierre, draait « The Prude » voor •Film Boo­king Office.

GERARD Charles, volein­digt « Circe the Enchan­tress » met Mae Mur­ray voor Me ro Goldwyn.

GIB­SON Hoot, draait « Let er Buck » voor Uni­ver­sal.

GIL­BERT John, draait in « Wiiie of a Cen­taur » voor Metro Goldwyn.

GIL­LING WATER Claude, draait in « Idle Tongues » voor Tho­mas H. Ince.

GOD­QWSKY Dag­mar, draait « Grea­ter than Mar­riage » voor Hal­pe­rin Pro­duc­tions.

GOR­DON Hunt­ley, draait « Ne’er the Twain Sihall Meet » voor Cos­mo­po­li­tains P-rodu­cions.

GOW­LAND Gib­son, draait « The Bor­der Legion » voor Para­mount.

GREY Glo­ria, draait in « The Mil­lio­naire Cow-Boy » voor Film Boo­king Office.

GRIF­FITH Corinne, draait « Wil­der­ness » voor First Natio­nal.

HACKA­THORNE Georges, draait « The Lady» voor First Natio­nal.

HAINES William, draait « The Mid­night Express.» voor C .C. Burr.

HALE Alan, draait « So this is Mar­riage » voor Metro Goldwyn.

HALE Craigh­ton, draait « This Woman » voor War­ner Bro­thers.

HAMIL­TON Neil, draait « Dawn » voor D. W. Grif­fith.

HAM­MER­STEIN Elaine, draait « The Mid­night Express » voor C. C. Burr.

HAMP­TON Hope, heeft de stille kunst voor een tijd vaar­wel gezegd en speelt nu op dé plan­ken « Madame Pom­pa­dour ».

HAR­LAN Ken­neth, draait «Hard Cash» voor Assoc’ates Arts.

HAR­RIS Mil­dred, draait « Fri­vo­lous Sal » voor First Natio­nal.

HAT­TON Ray­mond, volein­digt « The Mine with the Iron Door » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

HAVER Phyl­lis, draait «The Mid­night Eut­press» voor C. C. Burr.

HAW­LEY Wanda, draait « Smol­de­ring Fires » voor Uni­ver­sal.

HEARN Edward, draait .« Win­ner Take All » voor Fox.

HER­BERT Homes E., draait in « Wil­der­ness » voor First Natio­nal.

HIERS Wai­ter, komt een ver­bin­te­nis te teeke-nen met de Chris­tie Come­dies, om een reeks twee dee­len-fil­men te draaien. De eerste zal zijn: « Slim Chance ».

HINES Johnny, draait « The Early Bird » voor C. C. Burr.

HOLMES Stuart, graait « The Belo­ved Brute » een J. Stuart-voort­brengst voor Vita­graph.

HOLM­QUIST Sigrid, draait met Johnny Hines « The Early Bird » voor C. C. Burr.

HOLT Jack, draait i,n Emer­son Hough’s « North of 36 » voor Para­mount.

HUGHES Lloyd, draait «If I Ever Marry Again» voor First Natio­nal.

HUN­TER Glenn, volein­digt « The Silent Wal­ker » voor First Natio­nal.

JOHNS­TON Julanne, volein­digt te Ber­lijn «Gar-ragon » voor een Duitsche Film­maat­schap­pij.

JONES Charles Buck, diaait « The Man who played Square » voor Fox.

JOYCE Alice, draait « White Man » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

JUNE Mil­dred, draait « Troubles of a Bride » voor Fox.

KEA­TON Bus­ter, draait « Seven Chances » voor Metro Goldwyn.

KEITH Ian, draait « Wil­der­ness » voor First Natio­nal.

KENYON Doris, draait « As Man Desires » voor First Natio­nal.

KER­RI­GAN Jack War­ren, heeft «Cap­tain Blood» afge­werkt en is nu met ver­lof.

KERRY Nor­man, draait « The Best in Life » voor Uni­ver­sal.

KEYE Kath­leen, draait de rol van Tir­zah in « Ben Hur » voor Metro Goldwyn.

KIRK­WOOD James, draait een dub­bele rol in « Top of the World » voor Para­mount.

LAKE Alice, draait « The Lost Chord » voor War­ner Bro­thers.

LA MARR Bar­bara, draait « The Second Chance » voor First Natio­nal.

LAN­DIS Cuillen, draait « Cheap Kisses » voor Film -Boo­king Office.

LA PLANTE Laura, draait « Smol­de­ring Fires » voor Uni­ver­sal.


FILM-REVUE

LA ROQUE Rod, draait met Poia Negri « for­bid­den Para­dise » voor Para­mount.

LEWIS Mit­chell, draait « Fri­vo­lous Sal » voor First Natio­nal.

LIVING­STONE Mar­ga­ret, draait « The Fol­lies Girl » voor Regal Pro­duc­tions.

LLOYD Harold, volein­digt « Flot Water » voor eigen reke­ning.

LOGAN Jac­que­line, draait met Richard Dix « A Man must Ll've » voor Para­mount.

LOUIS Willard, draait de rod van Bax­ter in « How Bax­ter But­ted In » voor War­ner Bro­thers.

LOVE Bes­sie, draait de rol van Lah­leet, een half­bloed1 Indiaansch meisje, in « Tongues of Flame » voor Para­mount.

LOWE Edmund, draait « The Brass Bowl » voor William Fox.

LYON Ben, draait « So Big » met Col­leen Moore voor First Natio­nal.

LYTELL Bert, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor Cos­mo­poU'ain Pro­duc­tions.

MAC­KAILL Doro­thy, volein­digt met de rol van Mar­tha « The Mine with Je Iron Door » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

MARM­QNT Percy, diraait « Bro­ken Laws » voor Film Boo­king Office.

MASON ßhir­ley, draait in een ori­gi­neel verhaal van Fanny Hat­ton en Fre­de­rick «The Star Dust Trail » voor Fox.

MAY Doris,, draait met Tom Mix « The Dead-wood Coach » voor Fox.

MAYO Frank, draait « If I Ever Marry Again » voor First Na‘iona, l.

MC AVOY May, draait de rol van Esther in « Ben Hur » voor Metro Goldwyn.

MC DONALD Wal­lase, draait met Norma Tal-madge « The Lady » voor First Natio­nal.

MC GRAIL Wal­ter, draait de rol van Gor­don Iib­bots­leigh in « Gerald Crans­ton’s Lady » voor Fox.

MC GRE­GOR Mal­colm, draait « Smol­de­ring Fires » voor Uni­ver­sal.

MC KEF- Ray­mond, komt een ver­bin­te­nis te tee­ke­nen met Mack Sen nett.

MEI­GHAN Tho­mas, draait «Tongues of Flame» voor Para­mount.

MEN­JOU Adolphe, draait de rol van de Prins in « The Swan » voor Para­mount.

MER­RIAM Char­lotte, draait « So Big » voor First Natio­nal.

MET­CALF Earle, draait de rol van Texas in « Zan­der the Great » voor Cos­mo­po­li­tain Pro­duc­tions.

MIL­LER Carl, draait « The Dark Swan » voor War­ner Bro­thers

MIL­LER Pa'sy Ruth, draait een «weder­landsch melo­drama « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions

MIX Tom, draait « The Dead­wood Caoch » voor Fox.

MOORE Col­leen, draait in «So Big » drie ver­schil­lende rol­len: die van een meisje van 16 jaar, een vrouw van 30 en van 50 jaar; film voor First Natio­nal.

MOORE Matt, diaaic de rol van Neil Her­bert in « Lost Lady » voor War­ner Bro­thers.

MOORE Owen, draait «East of Broad­way» voor Asso­cia­ted Exhi­bi­tors.

MOORE Tom, draait « The Grea­test Thing » voor Asso­cia­ted Exhi­bi­tors.

MORENO Anto­nio, draait met Constance Tal-madige «Tea­ming to Love » voor First Natio­nal.

MUL­HALL Jack, draait < Jazz Parents » voor .Uni­ver­sal.

MUR­RAY Mae, gaat, onder de lei­ding van Ene von Stro­heim «The Merry Widow » (De Lus­tige Weduwe) draaien, voor Metro Goldwyn.

MYERS Car­mel, draait de rol van Iras kr « Ben Hur » vor Metro Goldwyn.

MYERS Harry, draait «Reck­less Romance» voor Chris­tie Come­dies.

NAGEE Conrad, volein­digt «So this is Mar­riage» voor Metro Goldwyn.

NALDI Nita, draait de rol van een Moorsch meisje in Rudolph Valen­ti­no’s nieuwe film.

NÂZI­MOVA Alla, komt «Madonna of. the Street » voor First Natio­nal te volein­di­gen. Nu met ver­lof.

NEGRI Pola, draait onder lei­ding van James Cr uze « A Woman Scor­ned » voor Para­mount.

NILS­SON Anna Q., draajt « If I Ever Marry Again » voor First Natio­nal.

NIXON Marion, draait mef Hoot Gib­son « Let’et Buck » voor Uni­ver­sal.

NOVAK Jane, draait « Cheap Kisses » voor Film Boo­king Office.

NAVARRO Ramon, draait «Ben Hur» voor Metro Goldwyn.

O’BRIEN Georges, draait « Thorn of Pas­sion » voor Fox.

O’HARA Georges, draait « GoGet­ter Series » voor Film Boo­king Office.

O’MAL­LEY Pat, draait met Agnes Ayres « Wordly Goods » voor Para­mount.

PAIGE Jean, volein­digt « Cap­tain Blood » voor Vi ta graph.

PERCY Eileen, draait «Tongues of Flame» voor Para­mount.

PHIL­BIN Mary, draait « Moon­light Kisses » voor Uni­ver­sal.

PICK­FORD Jack, draait « The End of the World » voor Allied Pro­duc­tions, nu met ver­lof.

PICK­FORD Mary, .bes­tu­deert het sce­na­rio van « Cin­de­rella » en er is kwes­tie dat zij deze band zal draaien.

PITTS Zazu, draait « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.

POWELL David, draait « The Lost Chord » voor War­ner Bro­thers.

PRE­VOST Marie, draait « The Dark Swan » voor War­ner Bro­thers.

PRINGLE Aileen, draait « Wife of a Cen­taur » voor Metro Goldwyn.

RAL­STON Esther, draait « Peter Pan » voor Para­mount.

RAL­STON Jobyna, volein­digt « Hot Water » met Harold Lloyd. .

RAW­LIN­SON Her­bert, volein­digt « Tye Prai­rie Wife » vor Metro Goldwyn, nu met ver­lof.

RAY Charles, draait « The Desert Fidd­ler » voor Tho­mas H. Ince.

RE ID Mrs. Wal­lace, draait « Bro­ken Laws » spe­ciaal voor haar Adele Rogers St John ges­chre­ven, voor Film Boo­king Office.

FILM-REVUE

REY­NOLDS Vera, draait de rol van Kitty Dil-linjg in « Cheap Kisses » voor Film Boo­king Office.

RICH Irene, draait de lol van Marion For­res­ter in « The Lost Lady » voor War­ner Bro­thers.

RICH Lilian, draait « Cheap Kisses » voor Film Boo­king Office.

RICK­SEN Lucille, volein­digt « Idle Tongues » voor Tho­mas H. Ince.

ROBERTS Edith, draait « The Age of Inno­cence » voor War­ner Bro­thers.

ROBERTS Theo­dore, draait in William de Mil­le’s « Locked Doors » voor Para­mount.

ROLAND Ruth, volein­digt « Out where the Worst begins » voor C. C. Burr.

ROS­COE Alan, draait « The Mirage » voor Regal Pro­duc­tions.

RUBENS Alma, volein­digt « Gerald Crans­ton’s Lady » voor Fox.

RUS­SELL William, draait in J. Stuar: Black-ton’s « The Belo­ved Brute » voor Vita­graph.

SANT­SCHI Tom, draait « Fri­vo­lous Sal » voor First Natio­nal.

SEMON Larry, draalt « Tye Speed Kid » voor Pro­du­cers Dis­tri­bu­ting Carp.

SHAW Peggy, draait « Win­ner Take All » voor Fox.

SHEA­RER Norma, draait « The Snob » voor Metro Goldwyn.

SHORT Ger­trude, draait in «GoGel­ters Series» voor Film Boo­king Office.

SILLS Mil­ton, draait in « As Man Desires » voor First Natio­nal.

STAN­DING Wynd­ham, volein­digt « Flames of Desire » voor Fox.

STAN­LEY FoTrest, vodein­digt « The Breat of Scan­dal »; daarna met ver­lof.

STARKE Pau­line, draait « The River Boat » voor Para­mount.

STED­MAN Myrtle, draait « Jazz Paren's » voor Uni­ver­sal.

STE­WART Anita, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor Cos­mo­po­li­tain Pro­duc­tions.

STONE Lewis, draait « Fashions for Men » voor Metro Goldwyn.

SWAN­SON Glo­ria, draait in Fran­krijk « Madame sans Gêne » voor Para­mount.

SWEET Blanche, draait « The Spor­ting Venus » voor Metro Goldwyn.

TAL­MADGE Constance, draait « Lear­ning to Love » voor First Natio­nal.

TAL­MADGE Norma, draait « The Lady » voor First Natio­nal.

TEARLE Conway, volein­digt « The Great Divide » voor Metro Goldwyn.

TEL­LE­GEN Lou, draait « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

TERRY Alice, volein­digt « The Gieat Divide » voor Metro Goldwyn.

THEBY Rose­mary, draait « As Man Desires » voor First Natio­nal.

THUR­MAN Mary, draait « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

TOR­RENCE Ernest, draait de rol van Capta;n Hook in « Peter Pan » voor Para­mount.

VALE Vola, d:aait de rol van Betty Bond in « The Mirage » voor Regal Pro­duc­tions.

VALEN­TINO Rud­qlph, gaat kor­te­lings voor de Ritz Carl­ton Pro­duc'ions « Flame of Des­tiny » draaien.

VALLI Vir­gi­nia, draait « Up the Lad­der » voor Uni­ver­sal.

VAR­CONI Vic­tor, draait « Worldly Goods » voor Para­mount.

VAUGHN Alberta, draait « The GoGet­ter Series » voor Film Boo­king Office.

VIDOR Flo­rence, draait «The Mirage »'voor Regal Pro­duc­tions.

VON ELTZ Theo­dore, draait in William de Mil­le’s « Locked Doors » voor Para­mount.

WAL­KER Johnny, draait « Life’s Grea­test Game » voor Film Boo­king Office.

WASH­BL­JRN Bryant, diaait « The Star Dust Trad » voor Fox.

WHITH­LOCK Lloyd, draait « The Mid­night Express » voor C. C. Burr.

WILLIAMS Kathryn, draait in William de Mil­le’s « Locked Doors » voor Para­moutn.

WIL­SON Loïs, draait m « North of 36 » voor Para­mount.

WIND­SOR Clai­re’s laatste film was « Born Rich »; nu met ver­lof.

WIN­TON Jane, draait in Cecil B. de Mille s « Gol­den Bed » voor Para­mount.

WONG Anna May, draait in « Peter Pan » voor Para­mount.

WOR­THING Helen Lee, draait de rol van Wanda in « The Swan ». voor Para­mount.

BELAN­GRIJK BERICHT

Daar ons blad vroe­ger ter perse moet ver­schi­j­nen is het ons ónmo­ge­lijk deze week de brie­ven­bus in te las­schen. Onze tal­rijke lezers t a leze­res­sen gelie­ven dus een week geduld te heb­ben.

Kine­ma­nieu wsj es

RUDOLF VALEN­TINO aan wie vele Ame­ri­ka­nen gaarne zou­den gelij­ken, heeft zijn baard laten groeien. Men kan nooit weten wat dit geval op het publiek kan teweeg bren­gen. Wat het gevolg er van is, is dat men nu te Chi­cago de baard laat groeien. Veel haark­nip­pers heb­ben reeds een aank­lacht inge­diend.

MEN ver­wachte in Spanje, dat Rex Ingram te Vclen­cië eenige too­nee­len zou komen draaien voor de film « Mare Nos­trum », naar den roman van Blasco Ilba­nez, maar de groote ver­we­zen­lij­ker zal er van af zien.

MISS JE A NIE MAC­PHER­SON, de schri­jf­ster van het sce­na­rio var. de film « De Tien Gebo­den », is gebo­ren in het hartje van Parijs, Bou­le­vard St. Michel. Zij bracht een groot deel van haar jeugd in deze hoofd­stad door.


HLM-REVUE

De Avon­tu­riers­ter

Dra­ma­tische come­die met NITA NALDI, HOPE HAMP­TON en CONRAD NAGEL

Sce­na­rio van John Lynch, naar het werk van Samuel Ship­man

Om deze twee ver­der­vin­gen van de men­sch­heid: het spel en de drank, meer uit te brei­den, heeft Nita Vil­dez, welke leeft van het geld van haar aan­bid­ders, van haar vors­te­lijke woning een plaats

gemaakt waar men drin­ken en spe­len, tot zelfs zijn eer ver­lie­zen kan.

Ivan Tar­loff, haar mede­plich­tige, is een han­dig valschs­pe­ler. Hij gelast zich met dege­nen die in hun klau­wen val­len.

•FILM-REVUE

tot den laats­ten stui­ver uit te plun­de­ren. Tij­dens de afwe­zi­gheid zij­ner vrouw, welke op zee is voor eenige dagen, wordt André Dor­sey, zaak­ge­las­tigde eener bank, door een nachtv­lin­der in de net­ten der .avon­tu­riers­ter gelokt. Deze wil niet alleen zijn vreed­za­men haard ver­nie­ti­gen, maar doet hem door het spel gansch zijn ver­mo­gen ver­lie­zen, en nood­zaakt hem als­dan een miss­tap te begaan om hem ai-zoo in haar macht te hou­den.

Bij haar terug­komst is madamê Dor­sey getrof­fen door de veran­de­ring welke zij bij haar man ziet, die alle mid­de­len aan­wendt om een uit­leg te Ver­mi­j­den. Noch­tans, beroep doende op hun geluk, op de toe­komst van bun kind, gelukt zij er in door baar zach­theid hem zijn geheim te

ontruk­ken... Als­dan, zon­der één minuut te ver­lie­zen, vraagt zij haar man betrou­wen in haar te heb­ben, wat er ook gebeur e.

Zij begeeft zich bij Nita Vil­dez, en gelukt er in het ver­trou­wen van lyan Tar­loff te win­nen. De mid­de­len die zij gebruikt om tot baar doel te gera­ken, 'zijn waar­dig voor deze edele en moe­dige ecbt­ge­noote, die geen rust zal heb­ben voo­ra­leer zij de schul­di­gen zal doen straf­fen en bet briefje, getee­kend door haar man, in haar bezit zal heb­ben. En ter­wijl beide mede­plich­ti­gen aan bet gerecht reken­schap geven, kan madame Dor­sey aan haar man bewi­j­zen, dat het spel nooit .ver­lo­ren is, wan­neer men « Harte Dame » tot het laatst behou­den heeft.

Kine­ma­nieu wsj es

POLA NEGRI* s vol­gen­de' film zóu zijn « East of Suez »j een aan­pas­sing naar het too­neel­stuk van Somer­set Mau­ghan Cn het­welk te Lan­den, in «His Majes­ty's Theatre », lang op het reper­toi­re’ geble­ven is; in de hoof­drol zag men als­dan de. bekende Mggie Alba­nesi. In deze film nu, wordt Pola Negri riogmàals een kans gege­ven om haar • bij­zon­dere gaven 'te doen uit­blin­ken.

« MY OLD DUTCH ». bet beroemde lied van den betreur­den Albert Che­va­lier, zal voor de film.v bewerkt wor­den, door de Uni­ver­sal Co. Men spe-kuleert op den artist, welke de hoof­drol ver­vul­len zal.

CECIL B. DE MILLE, de geniale regis­seur van « De tien Gebo­den», werd bericht uit Nieuw-Zee­land, dat deze film aldaar in... een tem­pel is ver­toond.

ALMA BEN­NET, die men heeft kun­nen bewon­de­ren in « De tien Qebo­den », komt een ken-trakr met Para­mount te teel­te­nen om uits­lui­tend dra­ma­tische rol­len te ver­tol­ken. Zij heelt ook reeds mee­ges­peeld m ontel­bare come­die*8 aan de zijde van de gekend­stc vedet­ten, zpoals Glo­ria Swan­son en Betty Comp­son.

POLA NEGRI gaat eenige too­nee­len draaien in haar geboor­te­land, Ppien. Zij zal aldaar opge-wacht wor­den.'door 200 wee­zen, die op haar kos­ten öhder­ge­bracbt zijn in een toev­lucht­shuis te Brom­berg. Het doel van de re's naar Polen is,

. zich juist bezig te hou­den met haar kleine bes­cher­me­ling Zij zal eèn nieuw wee­shuis te Bram­berg doen opricbtëh, dat een groot aan­tel kleine kin­de­ren kan bevat­ten. Een gedeelte van de opbrengst van « Het Schand­merk » (La Flé­tris­sure), een van de schoonste Para­mount­fil­men, met Jack Holt, Charles de Roche­fort en Poia Negri, zal bes­teed wor­den aan dit phi­lan­tro­pi­seh werk. . .


FILM REVUE

DE TWEE UERST­Dû­TEU­NûEN

LES DEUX GOSSES

Naar den volks­ro­man van Pierre Decour­celle. Cine­ma­to­gra­phische bewer­king van Louis Mer­can­ton

In de hoof­drol­len:

Yvette GUIL­BERT; Gabriel SIGN( 'ET, JMarj<{ ' HUME, Car­lyle BLA­CK­WELL,

Gina RELLY en de kin­de­ren Jean FOR­REST en Lewis SHAW

LES DEUX GOSSES

YVETTE GUIL­BERT in de roi van « Zéphi­rine »

Film van hel Huis G. GIL­BERT-SAL­LE­NAVE

28, rue de la Blan­chis­se­rie, BRUS­SEL Eenige ver­te­gen­woor­di­ger voor Bel­gië van de Films

PHO­CÉA en ALBA­TROS van Parijs

GABRIEL SIGNO­RET in de roi van « De Slak

GINA RELLY

in de roi van « Car­men »


FILM-REVUÉ

Hun grootste Ontroe­ring

ET leven van kinema-artis­ten, zooals dit van alle arti­sien, is bijna immer gewaagd, -ver­ras­send, en rijk aan emo­ties van aller­lei soort. En indien men een refe­ren­dum moest uit­schri­j­ven, hen vra­gende welke de grootste doors­taane emo­tie van hun leven is, dan zou­den er de meest ver­ras­sende en onver­wachte ant­woor­den op inko­men. Een Ame­ri­kaansch repor­ter vroeg onlangs aan Betty Comp­son: « Welke is de grootste ontroe­ring die u al hebt door­ge­maakt? » Betty ant­woordde hem: « De grootste ontroe­ring in mijn leven werd veroor­zaakt door een een­vou­dig 10 dol­lars­tuk. Dit goud­stuk, zal het voor­naam­ste van mijn heel leven bli­j­ven. Ik was toen nog aan de Chris­tie-Come­dies, alwaar ik reeds acht-en-ze-ven­tig fil­men had gedraaid, en ik was deze sport ban­den begri­j­pe­lij­ker­wi­jze eenig­zins moede. Ik bes­loot dè kluch­ten vaar­wel te zeg­gen en aan de dra­ma­tische film te gaan doen. Van de gedachte tot de daad is niet ver: Wel­dra be-

Betty COMP­SON

vond ik mij zon­der werk. Weken lang liep ik de stu­dios af doch zon­der resul­taat. Ik woonde bij mijne moe­der en wel­haast waren onze kleine spaar­pen­nin­gen uit­ge­put. We zaten vol­ko­men op «droog zaad». Ont­moe­digd, was ik reeds van plan de kinema vaar­wel te zeg­gen en '.mijn oud beroep van vio­lo­niste terug

aan te vat­ten toen ik, bij toe­val, naast eene tele­foon­ka­bien een gou­den 1 0 dol­lars­tuk vond. Die tien dol­lar mon­teer­den ons wat op, en ver­dreef menige don­kere hui­shou­de­lijke wolk, en, drie dagen later, bek­wam ik eene « job » in een épi­so­den­film, waa­rin Mon­roë Salis­bury de star was. Twee maan­den later deed de rol van Rosie in « Het Mira­kel » mij in het konin­krijk der stars bin­nen­tre­den. Immer heb ik geloofd dat ër voor de brave men­schen eene Voor­zie­ni­gheid bes­taat, en ik ben er over­tuigd van dat dit goud­stuk mij door haar werd gezon­den. En. zie­daar h-oe een een­vou­dig 1 0 dol­lars­tuk de grootste emo­tie van mijn leven is gewor­den, en mijne kinè­ma­loop-baan regelde ».

Die­zelfde vraag werd ook aan Rou­le­ta­bille ges­teld. Gabriel de Gra­vonne aar­zelde geen oogen­blik: « De grootste emo­tie van mijn leven was, toen ik na negen, maan­den bal­ling­schap terug in Cor­sika kwam. Op de kaai van Ajac­cio, mijne geboor­tes­tad, bevond zich mij­nen ouden vader, die 82 jaar oud is, die ik sinds 10 jaar niet meer had gezien, en die van mijne aan­komst ver­wit­tigd, mij bij de ont­sche­ping was komen opwach­ten. Toen hij mij Zag, bleef hij als vers­teend staan; ik wierp mij in zijn armen, maar te zeer ontroerd, kon hij geen woord uiten en lan­gen tijd bleef hij aldus in een staat van halve bewus­te­loo­sheid. En zon­der aar­ze­len kan ik u zeg­gen dat de grootste ontroe­ring van mijn leven was, die van mijn vader op dit oogen­blik te dee­leri.

Doro­thy Dal­ton’s gfpotste emo­tie werd haar bezorgd, over een vijf­tal ja-ren, bij de pre­mière van « Aphro­dite ». Hare kinema-süc­ces­sen wer­den iede­ren dag schit­te­ren­der, en een goed geïns­pi­reerd New*Yor­ker kine­ma­bes­tuur­der liad de gedachte opge­vat van ter harer inten­tie een grootsch en prach­tig stuk op te voe­ren en zijn keus viel op «Aphro­dite ». Alhoe­wel reeds heel wat aan too-neel gedaan te heb­ben alvo­rens zich aan de kinema te wij­den, had Doro­thy nog

FILM-REVUE

publi­ci­teit, men koos er de beste ver-nooit het voor­recht gehad de ster eener der­ge­lijke kunst­ge­beur­te­nis te zijn. Voor dit stuk voerde men eene ont­zag­ge­lijke

Doro­thy DAL­TON

tol­kers voor uit, in één woord er werd niets gene­geerd. En de avond der pre­mière, voor een dicht opeen­ge­pakte menigte, had Doro­thy voor de eerste maal van haar leven de << trac » waa­raan zoo­veel foo­neels­pe­lers onde­rhe­vig zijn.​Maar zij beheer­schte zich...v en zege­vierde!

Gene­viève Félix kende de mooiste emo­ties in hare loop­baan, maar zij die den­ken dat de grootste haar bezorgd werd door hare ver­kie­zing tot Muse van Mont­martre, of door de warme ont­vangst die de gemeen­te­raad eener zekere stad ujt het Fransch Noor­den, haar had doen te beurt val­len, of door hare tal­rijke suc­ces­sen op kunst­ge­bied, ver­gis­sen. zich. Deze emo­tie was veel een­vou­di­ger en veel kin­der­lij­ker, het was de dag barer eerste kom­mu­nie. Zie­daar voor­ze­ker eene zeer ontroe­rende plech­ti­gheid voor de god­vruch­tige en naïeve zie] van eèn kind en u moet zeker de emo­tie dee­len die de kleine Gene­viève in hare jeugd gevoelde.

De grootste ontroe­ring in Rudolph

Valen­ti­no’s leven werd hem bezorgd door een auto-önge­luk. Hebt ge u reeds in den toes­tand bevon­den dat ge met eene snel­heid van 100 kilom. per uur over den wereld­bol vliegt en u eensk­laps voor een reu­sach­tige luid­spre­ker komt te staan? Zoo ja, dan hebt, ge zeker die aan­ge­name gewaar­wor­ding ges­maakt die Rudolph heeft geno­ten. Op dit tijd­stip draaide hij een film waar­van Mae Mur­ray de ster was, en het too­neel dat ging gedraaid wor­den was een close-up van Rudi, waa­rin hij eene zware Packard tou­ring-auto voer-de. De ope­ra­teur en de ins­ce­neer­der had­den voor dit too­neel plaats geno­men op het vlak dat men op dè kast van den motor had aan­ge­bracht, en alzoo inge­richt, holde de auto over een der groote bou­le­vards van Hol­ly­wood. Deze ein­digde op een plot­se­linge en scherpe draai, die bekend was voor de tal­rijke; onge­val­len die er zich reeds had­den voor­ge­daan. De ope­ra­teur en zijn toes­tel, de ins­ce­neer­der en zijn spree­khoorn belem­mer­den min of meer Rudi’s zicht en toen de auto de gevaar-volle draai had bereikt, kon hij hen in tijds.​niet bemer­ken. Als in een blik­sem­schicht zag hij het gevaar, remde: de wie­len gle­den vree­se­lijk en Rudi stuikte, het hoofd voo­ruit, over zijn stuur vlak in de luid­spre­ker die zich vóór hem bevond. Ins­tinct­ma­tig gaf hij het stuur een draai, de auto deed eene for­mi­da­bele zwen­king, sloeg onderste boven, wierp Rudi en de ins­ce­neer­der langs de eene kant, de ope­ra­teur en zijne appa­ra­ten langs de andere. Geluk­ki­glijk, bui­ten dé toes­tel­len die ver­pul­verd waren, gevoelde geen enkel der inzit­ten­den eenig let­sel .en Rudolph was er met die vreese-ljjke bui­te­ling er geluk­kig van af geko­men.

George Mel­ford, de ver­we­zen­lij­ker van « De Sheik » overk­wam zijne grootste emo­tie toen hij nog bij de Kana­dee-sche rui­te­rij diende. Tij­dens eene charge wierp zijn paard hem uit het zadel; de 200 rui­ters over dewelke Mel­ford het bevel voerde sto­ven over hem, daar hunne paar­den niet meer kond én inge­toomd wor­den. Mel­ford dacht zijn laatste uur ges­la­gen, maar geluk­ki­glijk spron­gen de vers­tan­dige die­ren over hem heen en Mel­ford richtte zich zon­der eenig let­sel op. Het was dit inci­dent dat aan


12

FILM-REVUE

Mel­ford de grootste emo­tie van zijn leven bezorgde en hem sind­sdien eene groote liefde en toe­wi­j­ding voor die groote vrien­den der men­schen inboe­zemde: de paar­den.

George MEL­FORD

Joë Ham­man, de «Fransche cow-boy» van het doek, onder­vond zijne hevig­ste en ang­st­wek­kend­ste emo­tie toen hij zeke­ren dag bij Gau­mont met een leeuw aan ’t vech­ten was, en hij; die reeds zoo­veel wei­nig « gemak­ke­lijke » die­ren had getemd en neer­ge­veld, bekent open­har­tig dat hij dien dag een oogen­blik over den uits­lag van het gevecht twi­j­felde. Het is dat­gene wat men ove­reen geko­men is 'eene krach­tige emo­tie te noe­men. Maar men moet die­zelfde gewaar­wor­ding onder­von­den heb­ben om ze met ken­nis van zaken te kun­nen beoor­dee-len en wij zijn er van over­tuigd, dat er maar wei­nig lief­heb­bers voor dit soort sport zou­den gevon­den wor­den.

Bebe Daniels debu­teerde, nog bit­ter jong zijnde, in het leven en in de paar­drij­kunst. Z.​ij was.​net negen jaar oud toen zij reeds haar eerste Far-West film mee­draaide. Men kleedde ze naar de Mexi­kaansche mode en bond ze op een vurig paard dat slechts maar ééne maand africh­ting had onder­gaan; daarna liet men het op een rot­sach­tige, hob­be­lige weg in vri­j­heid, en de brave ren­ner stoof als een pijl voo­ruit, aller­lei soort bui­ten­spo­ri­ghe­den ver­rich­tende. De lea­ding-man was een kam­pioen in

het lasso wer­pen en hij moest Bebe Daniels in volle vlucht vat­ten. Een pelo­ton cow-boys. ach­ter­volgde haar en de revol­vers en gewe­ren knet­ter­den dat het een plei­zier om hoo­ren was. Bebe was toen nog wat jong om zich de gevoe­lens die zij toen onder­vond nog juist te kun­nen her­nieu­wen, maar zij weet nog zeer goed dat zij « zeer ontroerd » was.

« Mijne grootste emo­tie, biecht Jaque Cate­lain, zal ik onder­vin­den de dag... dat ik geene emo­tie meer onder­vind. En voor een kjnema-artist moet de emoti

den leven­dig en krach­tig genoeg wezen: om er de toes­chou­wers der gansche wereld de schok van te laten gevoe­len... » Voor wat Anna Q. Nils­son betreft, de grootste emo­tie van haar leven was ook de vroo­lijkste, en werd haar bezorgd na eené afwe­zi­gheid van zes jaar. In het kleine dorpje, er de eenig­ste too­neel-speel­ster zijnde, die er ooit een voet had. gezet, nam zij aldra in de oogen der kine­ma­be­zoe­kers de belan­grij­kheid der grootste en meest beroemde actrice in En toen de trein in de sta­tie stopte, smaakte zij de aan­ge­name ver­ras­sing er door eene afvaar­di­ging der school­kin­de­ren-opge­wacht te wor­den. Eene der ben­gels trad voo­ruit en hield eene voor zijn ouder­dom roe­rende toes­praak, haar wel­kom wen­schende en bood ze ter­ge­lij­ker-tijd een mooie bloe­men­garf aan. En het

FILM-REVUE

was dit, wat het meest, het hart der mooie artiste ontroerde.

De Fransche fil­mar­tist Edmond Van Daële onder­vraagd over het­zelfde onder­werp gaf het vol­gende gees­tige ant­woord: « De grootste emo­tie van mijn leven! Ik ben er wel ver­le­gen om ze u te zeg­gen, daar ik er al menige, en onge­luk­ki­glijk, pijn­lijke, heb onder­von­den. Maar ik ben ér dub­bel ver­le­gen om er eene op den voor­grond te bren­gen, als zijnde de grootste, en daar ik de maats­taf, ons toe­la­tende de ver­schil­lende emo­ties die wij gewaar wor­den naar hunne juiste waarde te laten schat­ten, niet ken, zal ik u zeg­gen, indien u het mij toes­taat, dat de grootste emo­ties van mijn gansche leven die is, welke u mij komt te bezor­gen met dit ono­plos­baar vraag­stuk te stel­len.... »

Agnes Ayres spant ech­ter in dit emo­tie pro­blema de kroon. Hare grootste ontroe­ring gevoelde zij toen zij zeke­ren dag een brief ont­ving, een huwe­lijk­saan­zoek behel­zende, en dat uit­ging van nie­mand min­der dan van den Shah van Per­zië!...

En om te ein­di­gen, de grootste emo­tie die onder­ge­tee­kende zal gevoe­len, zal zijn wan­neer hij een schri­j­ven zal te lezen kri­j­gen van een leze­resje, mel­dende dat zij geene kine­mas­ter wil wor­den en... dit meent! NEMO.

De Ges­chied­sciiïii­ver van de Film

ANNEER men over een Ameri-kaansche, Zweedsche, Engel-sche of Duitsche flm wil spre­ken, en men vraagt aan den regis­seur of uit­ge­vers­firma eenige doku­men­ten, dan ont­vangt men vele schoone fotos, groot for­maat.

Deze ver­te­gen­woor­di­gen de voor­naam­ste too­nee­len van de film, de stu­dios waar deze gedraaid js, de vedet­ten, de figu­ran­ten en zelfs vele anec­do­ten aan­gaande het opne­men der tafe­ree­len.

En deze doku­men­ten maken voor de pro­duk­tie meer rek­laarn dan eenige kri­tiek in de dag­bla­den.

Wan­neer men aan een Fransche uit­ge­vers­maat­schap­pij om zulke inlich­tin­gen vraagt, dan ont­vangt men in zeer kleine mate vol­doe­ning; wil men een arti­kel over hun voort­brengst schri­j­ven, en dit opluis­te­ren met fotos, dan is men dik­wi­jls

over hun ant­woord teleur­ges­teld.

Doch, er zijn uit­zon­de­rin­gen; bij­voor­beeld voor Pathé-Consor­tium en Gau­mont; deze fir­mas doen al wat zij kun­nen om de bla­den, ten hunne voor­deele natuur­lijk, genoe­gen te ver­schaf­fen.

Het is niet vol­doende de too­nee­len van een film te foto­gra­fee­ren, men moet ook weten boe men dit doet.

Floe menig­maal heeft een foto van ar-tis­ten of regis­seurs, geno­men bui­ten bun bezi­gheid, tij­dens een rust­poos, ons niet ver­maakt?

De Ame­ri­ka­nen bij­zon­der, moe­ten daar­voor gepre­zen wor­den.

Nau­we­lijks heb­ben deze bes­lo­ten dat dit of geen werk zal gefilmd wor­den, of de foto­gra­fen loo­pen naar de schri­j­vers, ver­ras­sen hen, in hun pri­vate woning, doen hen in den bof komen en nemen hen op in bun fami­lie­kring.

Daarna is het de beurt aan de artis­ten.

De vedette wordt «getrok­ken o tus­schen haar lie­ve­ling­sdie­ren, in baar huis waar zij gaarne zich over geeft aan kalme rust. Dik­wi­jls gebeurt het ook dat'de foto­graaf een opname doet van een ple­zie­rig too-neeltje uit haar leven.

Ein­de­lijk komt het oogen­blik van de ins­ce­nee­ring; een vast veld is daar om vele aar­dige anec­do­ten te «trek­ken». De opbouw van de scher­men heeft altijd zijn inter­es­sante zijde; het zijn de gehei­men van het stu­dio, de behan­de­ling der lich­ten, bet voor­bren­gen der benoo­digd­he­den.

Het is’niet zel­den ook dat de opna­men stof leve­ren om open­baar gemaakt te wor­den. Er zijn niet alleen in een film dege­nen welke draaien, maar ook dege­nen welke niet draaien. De regis­seur, zenu­wach­tig of. niet zenu­wach­tig, de wach­tende ope­ra­teurs en, bij­zon­der dege­nen welke toe­kij­ken, voo­ral wan­neer men bui­ten-zicb­ten opneemt.

In vele bla­den reeds heb­ben van die too­nee­len ' ges­taan; too­nee­len geno­men. Ook tij­dens de uren dat men rust neemt om iets te nut­ti­gen.

Vele Fransche regis­seurs hou­den er niet aan, iets te laten publiek maken bui­ten hun werk. Zij heb­ben ook onge­lijk. Het is er niet om te doen iets op te nemen wat hen zou kun­nen belee­di­gen, maar wel zoo­veel mqge­lijk alle bij­zon­de­rhe­den aan de kine­ma­lief­heb­ber bekend te maken van de te draaien film.

Is dit ook niet een wei­nig de rede, dat men lie­ver Ame­ri­kaaiische fil­men ziet?

De ges­chied­schri­j­ver van de film is de foto­graaf; aan hem te bewi­j­zen of wij gelijk heb­ben of nier. P. D. G.


FILM-REVUE

CINE-ROMAN

De Open­bare Mea­ning

(L’Opi­nion publique)

(A Woman of Paris)

Naar Het Sce­na­rio van Char­lie Cha­plin.

Vlaamsche bewer­king van Ed. Neorg.

Film van de Artistes Asso­ciés.

Rol­cer­dee­ling

De vader van Marie .... .... Cla­rence Gil­bert

Marie Sin­clair .... Edna Pur­viance

Vader Millet .... Charles French

Moe­der Millet .... Lydia Knott

Jean Millet .... Carl Mil­ler

Pierre Revel .... Adolphe Men­jou

Fifi ) vrien­din­nen van .... Betty Moria­sey

Pau­lette ) Marie, Mal­vina Pol

5e Ver­volg

Jean wendde zich tot zijn moe­der, zijn woede vri­jen teu­gel latende:

« Ge ziet, njet waar, ge ziet nu wat ge ver­richt hebt met uw bezorgd­heid! »

In één adem was hij ach­ter Marie. Hij kwam te laat, haar auto reed juist weg; hij staarde het rij­tuig wezen­loos na en kon niet geloo­ven dat cSt het einde was.

Dien avond heer­schtc er in het groote caba­ret een zekere ontroer.ng omdat Pierre Reval er dineerde met Pau­lette; elkeen vroeg zich af wat er gebeurd was.

Marie wist van niets; zij had .zich te bed bege­ven en trachtte in een boek te lezen, doch, vruch­te­loos; zij stond terug op om een glas water te drin­ken; aller­lei denk­beel­den speel­den er in haar geest. Onwille­keu­rig sloeg zij haar blik naar bui­ten en daar zag zij Jean, de kraag van zijn ves­ton omhoog gela­gen, onder liet licht eener lan­taarn.

cc Hij is daar » mur­melde zij, « dat hij daar bli­jve, het is gedaan ».

Zij ging weer te bed en draaide het licht uit. Haar slaap was rus­te­loos, wel twin­tig­maal werd zij wak­ker en daht in de ves­ti­bule stap­pen te hoo­ren.

Des mor­gens kwam zij tot rust, juist op bet uur dat Pierre Revel ver­scheen. Hij ook had een slech­ten nacht gehad. Hij had Pau­lette naar huis gedaan maar zeide bij zich zelve:

«Neen, zij is Marie niet».

In den vroe­gen mor­gend tele­fo­neerde hij haar en vroeg haar:

« Wan­neer kan ik u zien, Marie? »

« Noodt 1 » was het ant­woord.

« Dan kom ik dade­lijk! » lachte hij.

Jean had den hee­len nacht onder haar vens­ter door­ge­bracht en mom­pelde:

« Zij is niet uit­ge­gaan en nie­mand is geko­men *.

Terug te huis geko­men zag hij zijn moe­der sla­pende; hij gevoelde iets als bit­tei­heid en sprak:

« De open­bare mee­ning! De open­bare mee-ning! Zie­daar alles wat ze vond om mij te troos­ten! »

Hij haalde de schou­der op en ging naar zijn werk­ka­mer. Hij wierp zich daar in een zetel en trachtte te sla­pen. Laat in den namid­dag werd hij wak­ker. Een enkele gedachte had hij: Marie!

Hij zag voor hem 2ijn ont­bijt, doch, hij raakt,, het niet aan en zegde. /f

« Ik moet haar zien! Ik moet haar spre­ken! ÿb -Doch, zou zij hem ont­van­gen? Die twi­j­fel rees in zijn geest op. Maar, hij wilde de kans wagen... doch, indien zij wei­gerde... indien zij wei­gerde!...

De avond viel en Jean begaf zich naar een klem meu­beltje, het­geen zij nog uit de pro­vin­cie had­den mede­ge­bracht. Hij opende een lade en nam daa­ruit een revol­ver, welke eens aan zijn vader had toe­be­hoord; ook vond hij een doosje met kogels.

Jean laadde de revol­ver en mom­pe­la'e:

«c Indien zij mij niet ont­van­gen wilt, zal dit mij van dienst zijn. »

Hij wist zelf niet wat hij met die woor­den bedoelde. Wilde hij haai doo­den?... Hij stak den revol­ver op zak, dit was alles.

Zijn moe­der kwam bin­nen en vroeg:

« Gaat ge weer uit, Jean? » a Ja... »

Zij wilde zijn han­den nemen, maar Hij ont­week zijn moea'er. Als­dan werd zij bang, ‘iij voelde iets als hing er een onge­luk over haar.

« Ga niet uit, jon­gen, ik smeek het u. Ge zult haar huwen, ver­mits ge het ver­langt, ik weet dat het om haar is dat ge weer wilt uit­gaan. »

Hij boog het hoofd.

« Te laat, moe­der, doch, zij had gelijk, zijl deed bet voor mijn geluk.... » ,

Welnu, blijf dan te huis?» ’ 1

« Wan­neer? »

« Ik weet niet, maai wees gerust ».

« Dezen avond? »

Hij zag om zich heen... cc Ja, dezen avond.... »

Hij aan­schouwde nog eens het por­tret vain Marie en ver­trok.

Aan Marie haar huis geko­men ant­woordde mén dat zij reeds lang ver­trok­ken was.

cc Het is goed, ik dank u » zegde hij.

Hij begreep dat men loog, maar hij ver­bofg zich en wachtte af. Kort daa­rop kwam de auto van Marie voor.-.. Eehi­gen tijd later kwam bui­ten, aan den arm van Pierre Revel. Jean greep zijn revol­ver., doch, hij aar­zelde... Op wie zou hij schie­ten? op haar of op hem?

Wan­neer de auto ver­trok liep Inj er ach­ter, doch» dit ver­moeide hem; hij nam een taxi en liet de auto in halen, juist een wei­nig later wan­neer Pierre en Marie aan liet groote caba­ret uits­tap­ten.

Zou hij ins­ge­lijks bin­nen gaan? Zou men hém wel bin­nen laten? Hij twi­j­felde er aan, doch, de gele­gen­heid was hem guns­tig; de por­tier kwam in ges­prek met een bediende en zoo kon Jean naar bin­nen slui­pen.

Eens bin­nen vroeg een hoteh­nées­ter hem:

€ Wat ver­langt ge, jonge man? »

« Wilt ge deze woci­den aan Marie Saint-Clair ovex­bren­gen? Ge kent haar, niet waar? »

« Of wij haar ken­nen ».

FILM-REVUE

De hotel­mees­ter vec­wi­j­derde zich en Jean gaf zich dan reken­schap waar hij zich bevond, maar zijn blik zocht Marie. Hij zag haar geze­ten nevens Pierre.

Wan­neer zij het briefje ont­ving beefde zij, zij ove­rhan­digde dit aan Pierre, welke glim­la­chend

zegde:

« Par­bleu », mom­pelde Pierre, cc zij bemint hem tot gek­wor­dens toe ».

Hij gaf tee­ken aan den bediende om Jean bij hen te laten komen.

« Zet u, mijn­heer », zegde Pierre tot Jean.

Dit deed hij; hij aan­zag Marie wan­trou­wend naar de jonge vrouw durfde niet opzien.

cc Te veel, mijn­heer », bromde jean.

Pierre 'lachte:

cc Kwes­tie van smaak. Beken dat het beter is, tus­schen twéé mede­din­gers, de zaken kalm te bes­pre­ken dan te keer te gaan als vod­den­ra­pers ». Jean ant­woordde niet maar zagen tot het meisje, cc Marie, ik moet u spre­ken, maar niet hier ». Pierre, een wei­nig geër­gerd, legde de hand op den arm van Jean en zegde:

cc Mijn­heer, ge zult mij de eer toch aan­doen mij te ant­woor­den? »

Doch, bij den druk van de hana' van. Pierre, voelde Jean zich plots de woede hem over­mees­te­ren.

?c Ah! Pas op, gij! Pas op! »

De twee man­nen waren recht ges­taan. Er ging iets gebeu­ren. De gansche zaal stond ove­reind. De bedien­den kwa­men toe­ge­loo­pen, en eensk­laps, zon­der dat men het belet­ten kon, gaf Jean zijn mede­din­ger een vuists­lag. De bedien­den gre­pen de jon­gen man aan en wier­pen hem bui­ten de zaal, juist tegen een fon­tein.

Hij lag een oogen­blik roer­loos, kwam daarna >t bezin­ning,' begreep alles en mom­pelde: cc Het is gedaan ».

Hij greep zijn revol­ver, drukte hem tegen zijn slaap, trok af waa­rop hij met zijn hoofd in het water van het bek­ken der fon­tein viel... hij was dood.

Marie en Pierre had­den het schot gehoord.

« Hij heeft zich gedood! Hij heeft zich gedood!» riep zij.

Bei­den lie­pen naar de hall waar Jean geval­len was; het lichaam van de jon­gen was reeds omringd door een menigte volks.

Het hart van Pierre werd week en hij mur­melde .

« Arme stak­kerd ».

Hij deed daa­rop ai wat hij kon om het lijk te laten ver­voe­ren.

VIII

Wan­neer men het lichaam van Jean te huis bracht was Mme Millet reeds op; zij had van .den hee­len na~ht niet ges­la­pen. Wan­neer men op de deur klopte begreep zij dat men haar een onge­luk kwam aan­kon­di­gen.

Zij opende waa­rop zij een onbe­kende voor zich zag welke haar zegde:

cc Zoudt gij niet in een andere kamer gaan, mevrouw? »

cc Neen, ant­woordde zij moe­dig, breng hem maar hier ».

En zij wees de rust­bank aan in de werk­ka­mer.

Men bracht als­dan het lijk van haar zoon en liet haar alleen.

Lang­zaam aan­schouwde zij haar jon­gen en naderde waa­rop zij snik­kend voor hem viel... Daa­rop stond zij plots ïecht en haar blik viel op den revol­ver welke men op de tafel gelegd had. Zij nam een kracht­da­dig bes­luit en stak het wapen in haar hand­zakje. Zij zette haar hoed op en ver­liet het huis. Zij ging naar de woning van Marie Saint-Clair om deze te doo­den.

Men ant­woordde haar daar ech­ter dat Marie was uit­ge­gaan. Naar­mate zij dich­ter aan haar woning kwam ver­min­derde haar wraak­zucht. Zij gevoelde zich eensk­laps zeer oud gewor­den.

Boven geko­men, aan de deur van de werk­ka­mer, waar het lichaam van haar kind lag, stond zij ver­baasd toe te kij­ken. Zij zag Marie voor het rust­bed gek­nield met de doode Jean in haar armen ter­wijl zij snikte:

cc Oh, mijn God! Oh, mijn God! »

Ter­wijl overv­loed ge tra­nen uit haar oogen vloei­den.

Madame Millet voegde zich nevens haar, nam Marie bij den arm en weende mede, ter­wijl zij mur­melde:

cc Marie, wij heb­ben hem ver­lo­ren! Wij heb­ben hem ver­lo­ren! »

Ld. NEORG.

EINDE

Toe­ko­mende weck: Mon­sieur Dau­caire.

Kine­ma­nieu­Hisjes

ALICE TERRY, de lieve artiste uit « Scara-mouche », draait op het oogen­blik, een nieuwe rol onder de lei­ding van Regi­nald Bar­ker, in «The Great Divide ».

EEN socië­teit an film­voort­breng­ss­len is ges­ticht te Brus­sel onder den naam van « Cos­mos-Film » met als bes­tuur­der M. Jean Theys.

NAAR WIJ VER­NE­MEN is het voor een Fran-sche firma dat M. Jean Coque­lin, de rol zal ver­tol­ken van de « Abbe Constan­tin » naar het beroemde werk van Ludo­vic Halévy.

EEN TELE­GRAM uit Los Ange­les'meldt ons dat Jackie Coogan een broertje heeft gekre­gen.

IN DE Agora-Palace van Brus­sel heeft de eerste voors­tel­ling plaats gehad van a Le Miracle de.? Loups», van Ray­mond Ber­nard; deze film heeft in Parijs won­der­veel succes gehad. De wol­ven van de cir­cus cc Amar » die in deze film figu­ree-ren, waren te zien aan den ingang van de Agora-Palacë.

SEDERT de rev­ciu­trê van Rus­land, bevin­den er zich in alle lan­den Rus­sische prni­ces­sen, behalve in Rus­land zelve. Eene van hen, princes Val­konsky, welke van een bij­zon­dere schoon­heid is, is naar Cali­for­nië ver­trok­ken om er aan de film te doen, waar zij een kon­trakt heeft getee-kend met James Young.

BIJNA gansch Hol­ly­wood bevindt zich in Ita­lië, waar de too­neel­schik­ker Fred Niblo bezig is « Ben Hur » te diaaien. De artiste, May Mac Avoy, is ins­ge­lijks in Ita­lië aan­ge­ko­men. Zij ïs het die de rol van Esther zal ver­tol­ken in dezen film; deze is, zegt men, een film zooals men er nooit een te zien kreeg.

mmmn


onzE nusHAmp

Prach­tige pri­j­zen

1) De pri­js­kamp die wij zul­len, inrich­ten, te begin­nen van af heden, mag terecht een mons­ter­pri­js­kamp genoemd wor­den, want deze zal al onze vorige wed­stri­j­den over­tref­fen. Daar­voor heeft het beheer 68 pri­j­zen bes­chik­baar ges­teld, als volgt:

6 gra­tis abon­ne­men­ten voor 12 maan­den op Cinema- en Too­neel­we­reld.

6 gra­tis abon­ne­men­ten van 6 maan­den |op Cinema- en Too­neel­we­reld.

6 gra­tis abon­ne­men­ten van 3 maah-ien op Cinema- en Too­neel­we­reld en 50 serie’s van 6 post­kaar­ten van fii­mar­tis-

? 2) Hie­ron­der vol­gen namen van film-artis­ten. Onze lezers en leze­res­sen moei­ten invul­len in welke film deze hoofd ver­tol­kers voor­ko­men. Voor­beeld: Majo­rie

Daw en For­rest Stan­ley in « De laatste Don Farel ».

3) Er zijn 25 titels te ver­noe­men.

4) Ieder inzen­der (ster) moet op onders­taande bon vol­le­dig naam, adres en woon­plaats invul­len, en deze, met de oplos­sing, zen­den naar: Cinema- en Too­neel­we­reld », Korte Gas­thuiss­traat, 16, Ant­wer­pen.

Op den omslag' van den brief MOE F bet woordje PRI­JS­KAMP ver­meid staan.

6) Zijn er meer dan 68 juiste oplos­sin­gen, dan zal het LO I bes­lis­sen!

7) De inzen­din­gen moe­ten bin­nen zijn VOOR 16 Januari 1925.

Al wat daarna bin­nen­komt wordt niet in aan­mer­king geno­men.

8) De namen en adres­sen der win­naars wor­den in ons blad ken­baar gemaakt.

9) Men heeft bet recht meer dan één oplos­sing' in te zen­den, doch bij elke oplos­sing dient den onders­taan­den bon bij­ge­voegd te wor­den.

En nu, vol moed aan bet werk en veel ~ geluk!

OPGAVE

1. Wal­lace Beery — For­rest Stan­ley

— Estelle Tay­lor, in:

2. Lois Wil­son — Jack War­ren Ker­ri­gan — Ernest Tor­rence in:

3. Ses­sue Haya­kawa — IsurU Aoki — Gina Palerme m:

4. Jack Holt — Mit­chell Lewis — Doro­thy Dal­ton in:

5. Ivan Mos­jou­kine — Nicd­las Koline

— Natha­lie Lis­senko in:

. 6 Vir­gi­nia Valli —- Mil­ton Sills in:

7. Wal­lace Reid — Lila Lee in:

8. Wal­lace Beery — Vir­gi­nia Valli in:

9. Doro­thy Dal­ton — Charles de Roche­fort -— Theo­dore Kos­loff in:

10. Anna Q. Nils­son — Madge Bel my — Bull Mon­tana in:

11. Jack Holt — Eva Novak in:

12. Pola Negri — Conrad Nagel — Conway Tearle — Lois Wil­son in:

13. Percy Mar­mont — Ann For­rest in:

14. Max Des­jar­dins — Charles Vanel

— Gas­ton Modot — Andrée Lio­nel in:

15. Lio­nel Bar­ry­more — Mary Mac Laren — Lowell Sher­man in:

16. Mit­chell Lewis — Car­mel Meyers

— Pau­line Starke in:

17. Lon Cha­ney — Nor­man Kerry — Ernest Tor­rence — F'atsy Ruth Mil­ler in:

18. Henry Krauss — Gas­ton Jac­quet — Rolla Nor­man — jean Lorette in:

19. Anna Q Nils­son — Nor­man Kerry — John Mil­tern — Edmond Goal­cling

— Cyril Chad­wick in:

20. Harold Lloyd — Mil­dred Davis

21. Maë Marsh — Ivor Novello in:

22. Betty Comp­son — Tho­mas M&'

ghan -— Lon Cha­ney in: V

23. Wal­lace Beery — Fully Mar­shall

— Estelle Tay­lor — Maë Bush in:

24. Pierre Magnier — Alex Ber­nard

— Schutz — Mlle Moglia — Angelo Fer­rari in:

25. Ros­coe Arbu­ckle (Fatty) Lee in:

Lila

BON

Naam

Adres

Woon­plaats