Programme from 4 to 8 Jan. 1925



Booklet

Bron: FelixArchief nr. 1968#849

This text has been generated automatically on the basis of scanned pages, using OCR software. Because of the historical typefaces used in the programme booklets, the output is not flawless.

Show the facsimiles of this programme booklet



FILM-RE­VUE

Wat doet) de Stars?

ADAMS Claire, di­aait « The Brass Bowl » voor Fox.

AGNES Robert, draait « Trou­bles of a Bride * voor Fox.

ALDEN Mary, draait « The Beloved Brute » voor Vita­graph.

ALLISÓN MAY, voleindigt « The Rwer Road » voor Ernest Ship­man.

ASTOR Mary, voleindigt « O, Doc­tor » voor . Uni­ver­sal.

AYRES, Agnes, draait « lordly Goods » voor Para­mount.

BABY Peggy, draait « Helen’s Baby » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

BARNES R. Roy, draait « Reck­less Ro­mance, voor Christie Come­dies.

BARRY Wes­ley, draait « A lit­tle Out­cast » voor Warner Broth­ers.

BARTHELMESS Richard, voleindigt « Class­mates » voor I nspi­ra­tion Piet ores.

BAX­TER Warner, o'raait « The Gar­den of Weeds » voor Para­mount.

BAYNE Bev­er­ley, zal de rol van Gravin Di­ens-ka in « The Age of In­no­cence » het bekroonde werk van Edi­ith Whar­ton, draaien voor Warner Broth­ers.

BEERY Noah, draait « North of 36 » voor Para­mount.

BEERY Wal­lace, draait « As Man De­sires », naar Pan­dora La Croix van Gene Wright, voor First Na­tional. . '

BEL­LAMY Madge, draait «The Great­est Thing» voor As­so­ci­ated Pro­duc­ers.

BEN­NETT Alma, voleindigt « The Silent Watcher » voor First Na­tional.

BEN­NETT Enid, heeft «The'Red Lily» afgew­erkt. Is nu in Eu­ropa op verlof reis.

BLUE Monte, draait « The Dark Swan » voor Warner Broth­ers.

BLYTHE Betty, heeft >( The Breath of Scan­dal » afgew­erkt. Is nu met verlof.

BOARD­MAN, Eleanor, draait « Wufe in the Cen­taur » voor Metro-Gold­wyn.

BOSWORTH Ho­bart, draait « If 1 Ever Marry Again » voor First Na­tional.

BOW Clara, voleindigt « This Woman.» vöor Warner Broth­ers.

BREAMER Sylvia, draait « Reck­less Ro­mance » voor de Christie Come­dies.

BRENT Eve­lyn, komt als «star» een verbin­te­nis te teeke­nen met de Goth Pro­duc­tions, en waar­van de eerste voort­brengst « The Prude » is.

BROCK­WELL Gladys, draait « So Big » voor First Na­tional.

BRON­SON Betty, die ein­delijke gekozen is gewor­den om de titel­rol tc ver­tolken in Sir James Bar­rie s « Peter Pan », draait nu deze film voor Para­mount.

BROOK Clive, draait « The Mi­rage » voor Re-jgal Pro­duc­tions.

BUSSH Mae, draaft « Friv­o­lous Sal » voor First Na­tional.

BUT­LER David, heeft « In Hol­ly­wood with Potash and Perl­mut­ter » voor First Na­tional afgew­erkt. Is nu met verlof.

CAREY Harry, draait « The Man from Texas > voor Pro­duc­ers Dis­trib­ut­ing Corp.

CARR Mary, di­aait « Hard Cash » voor Film Book­ing Of­fice.

CHAD­WICK Helen, draait « The Dark Swan » voor Warner Broth­ers.

CHANEY Lon, di­aait c The Monst er » voor Robert­son Cole.

CHAP­LIN Char­lie, draait « Chilkopt Paso » voor eigen reken­ing.

CODY Lew, draait «The Sport­ing Venus» voor Metro-Gold­wyn.

COL­LIER Buster Jr., draait « The Light­hous by the Sea » voor Warner Broth­ers.

COL­MAN Ronald, draait « A Thief of Par­adise » naar de nov­elle van Leonard Mer­rick « World­ings ». Het is zijn eerste film voor de Met­ro­Gold­wyn.

COMP­SON Betty, chaait in William de Mille s « Locked Doors » voor Para­mount.

COOGAN Jackie, yoleindigt « The Rag Time » voor Metro-Gold­wyn.

CORBIN Vir­ginia Lee voleindigt « 1 he Cho­rus Lady » voor Regal Pro­duc­tions..

CORTEZ Ri­cardo, draait met Bebe Daniels « Ar­gen­tine Love » voor Para­mount.

CRANE Ward, draait « Jazz Par­ents \ voor Uni­ver­sal.

D’ALGY Helen, heeft « A Sainted Devi! » voor Parao­munt afgew­erkt, is nu met verlof.

DANA Viola, draait « As Man De­sires ». voor First Na­tional.

DANIELS Bebe, draait « Ar­gen­tine Love » voor Para­mount.

DAVIES Mar­ion, draait de rol van Mamie in « Zan­der -the Great » voor Cos­mopoli­tan Pro­duc­tions.

DAY Shan­non, draait « So this is Mar­riage » voor Metro-Gold­wyn.

DEAN Priscilla, draait « A Café in Caïro » voor eigen reken­ing. V *'

DÉ LA MOTTE Mar­guerite, draait « The Belo-, vea' Brute » een J.~ Stu­art Black­well voort­brengst vdor Vita­graph.

DEMP­STER Carol, draait « Dawn » voor D. W. Grif­fith.

DE ROCHEFORT Charles, draait « Madame Sans-Gêne » in Frankrijk, voor Para­mount.

DESMOND William, draait « The Med­dler », voor Uni­ver­sal.

DE VORE Dorothy, draait «The Nar­row Street» voor Warner Broth­ers.

DEX­TER El­liot .draait de rol van New­land Archer in « The Age of In­no­cence » voor Warner Broth­ers.

DIX Richard, draait « A Man Must Live » voor Para­mount.

DOVE Bil­lie, draait de rol van Feiecity Arden in « Thoms of Pas­sion » voor Fox.

OU­VRAGES DE DAMES

OU­VRAGES DESSINÉS

LAINES, SOIES, CO­TONS, COU­VRE-LITS, NAPPES, STORES, BON­NET­TERIE A LA MAIN, DEN­TELLES, JUMPERS

MAI­SON EMMA

HANDW­ERKEN

WOL, ZIJDE, KA­TOEN, BED­SPREIEN, TAFEL-KLEED­EREN, STORES, KAN­TEN, HAND­BREI­GOED, JUMPERS

An­vers, Rue Von­del­straat, 15, Antwer­pen

ALLE EL­E­GANTE DAMEN KOOPEN HUNNE

PELSEN

Pels­man­tels, Boas en Marabous

in het

Huis ANNA

Diepas­traat, 140 - ANTWER­PEN

yi­i­i­i­imi.'••ii­iui­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­i­imi­i­i­ium

MEUBLES

I Les plus grands Ma­g­a­sins en Bel­gique = 9 Longue rue des Claires 9

(près Meir)

[ Grand choix de gar­ni­tures, 200 salles à manger, | [cham­bres à coucher, sa­lons, cuisines, ve­ran­dah's, | [ bu­reaux, li­ter­ies, chaises-longues, etc. etc. |

Mai­son Améri­caine

Meilleur marché qu’ailleurs î Ou­vert tous les jours jusqu’à 8 h. s. | Ma­g­a­sin fermé

Autos poui Cérémonies, Mariages, Baptêmes

et Fêtes

Garage J. & H. DEHU

Téléphone 3107

42, Canal des Brasseurs - AN­VERS

VOY­AGES A L’ÉTRANGER - EX­CUR­SIONS PRIX A FOR­FAIT

IL VTvioe­icU

O-QO O 006*1 - O'HX­A­gAq.OeJfe

BRODERIES-PER­LAGES

an­ci­enne

M— RYCK­AERT

A. Caucheleux, suc­cesseur

Rue Rubens, 17 - Téléphone 12217 Rue Porte St. Georges, 27 - Tél. 12218

AN­VERS

MAI­SON I>E eORIPI­ANCE

Ate­liers de „Plis­sage et Points-clairs

.. EMGELSCH HOEDE

V0N­DEL­STR., 19

CAUS

(nabij St. Jansplaats)

De laat­ste ' ' ' ' in Vil­ten Hoe­den

Uine Içeus Ziet Eta­lage


ROYAL - ZO­OLO­GIE CIN­EMA

De l’Or pour de F Amour |

Peter Smith, mil­lion­naire, est, marié à un jeune man­nequin: Mar­ion Whit­neyw. Qi

Crane Mar­tin, par­a­site, vit aux dépenses de ceux «J» qu’il fréquente et dont il parvient à ex­tor­quer des 0 fonds. Il fait la con­nais­sance de Madame Smith «J» dans une réunion où tous deux sont invités. Son 0 as­siduité auprès d’elle n’a de but que de fa­ciliter «J» l’opéra­tion qu’il con­voite auprès de son mari. 9

Il donne libre cours à l’opéra­tion aven­tureuse dans laque­lle il se lançait et qui con­sis­tait à com- 9 promet­tre Madame Smith et acheter son si­lence au V prix d’une cer­taine somme d’ar­gent.

Peter Smith les sur­prend au mo­ment précis où Crane Mar­tin serre sa femme dans ses bras. . 1 Smith, cachant sa stu­peur et son émoi, offre à sa femme et son amant un verre do liqueur et leur 1 an­nonce peu de temps après que le liq­uide était un poi­son.

Craig­nant d’être em­poi­sonnés, les deux coupables se re­jet­tent mutuelle­ment leur mépris.

Madame Smith, apeurée des représailles que ( pour­rait lui faire son mari, ne sait quelle conte-, nance avoir. (

La femme de Mar­tin, qu’il avait présentée à, Madame Smith comme sa sœur, avait suivi les opé- < ra­tions de son mari, et avait, ac­ceptée jusqu’à ce, jour de faire son jeu, mais son as­siduité auprès de < Madame Smith l’ayant exaspérée, elle s’em­pare . d’un re­volver et l’abat à ses pieds... (

A par­tir du 16 JAN­VIER le FILM SENS A TION­NEL

Les

Deux Gosses

d’après le célèbre roman de P. DE­COUR­CELLE avec

YVETTE GILBERT

GABRIEL SIG­NORET

PRO­GRAMME du 4 au 8 JAN­VIER

1 • Les Deux Veuves . ' .

2. PATHÉ - REVUE II

F. Smetana

3. La Course In­fer­nale

Grand film sportif avec Regi­nald DENNY

4- Sam­son et Dalila . . . C. S. Saëns

Fan­tasie

De l’Or pour de l’Amour

Drame mod­erne in­terprété par House PE­TERS

Pen­dant la Pause

Récital pour Orgue

PRO­GRAMMA van 4 tot 8 JAN­U­ARI

Goud voor Liefde

1 • De Twee We­duwen

2 PATHE - REVUE II

F. Smetana

Duiv­elsche Wed­strijd

Sport­film met Regi­nald DENNY

4. Sam­son en Dalila . . . C S. Saëns

Fan­tazie

Goud

voor

Liefde

Heden­daagsch drama ver­tolkt door House PE­TERS

Een geluk­zoeker — Crane Mar­tin — heeft het plan opgevat do vrouw van den mil­lioe­nair Péter Smith te com­pro­mit­teeren om zijn stilzwi­j­gen met goud te doen afkoopen.

Wan­neer Peter Smith zijn vrquw in de armen vindt van den avon­turier, dan, ver­drin­gend zijn ver­baz­ing en zijn smart, biedt hij bei­den een likeur aan en verk­laart na­dien, koel en vreeselijk, dat de drank vergiftigd was. Bij die verk­lar­ing spuwen beide mekaar hun ve­r­acht­ing in het gelaat.

Tot Mar­tin’s vrouw — die tot hi­er­toe voor zijn zuster doorg­ing en die alzoo mee­hielp in het spel van haar man, maar uitzin­nig van jalo­er­schheid werd, — zich meester maakt van een re­volver en Mar­tin als een hond neervelt aan haar voeten.

Ti­j­dens de Poos

Récitaal voor Orgel

Se­maine prochaine

Pro­gran-]fT)e tra­ordïrçaïrç

Lu­ci­enne Legrand Do­na­tien Jean Dax

dans

La Chevauchée blanche

Eva Novak Wal­lace Beery

dans

Marché Infâme

Vanaf 16 JAN­U­ARI de OPHEF­MAK­ENDE FILM

De Twee Ver­stootelin­gen

naar de beroemde roman van P. DE­COUR­CELLE

met

YVETTE GILBERT

GABRIEL SIG­NORET

Im­primerie du Cen­tre. 26. Rem­part Kip­dorp, Anwn


POUR AVOIR UNE BIÈRE BONNE ET SAINE

Adressez-vous à la Brasserie

VAN HOM BEECK

BERCHEM - Tél. 5210

BIERES en BOUTEILLES - en FUTS

HA­BILLEZ

KOS

EN­FANTS

BRI­TAN­NIA

77, Longue rue d’Argile

Mai­son BERTHY J

106, rue de l’Eglise, 106 I

Grand choix en toutes sortes de

fo uFin unns

Man­teaux et casaquins à par­tir de fr. 37 5

U Minium Génie Ai­itoi­i­inlille

12, rue Van Ert­born

Tél. 2921 AN­VERS Tél. 2921

Agence pour la Province d’An­vers du Vrai "FER­ODO”

Agence pour An­vers des Roule­ments à billes

Agence générale pour la Bel­gique du Di­a­mond et Noble's Pol­ish

La seule mai­son de la place four­nissan aux garages aux prix de gros

PHO­TOGRAVEURS

DESSI­NA­TEURS

EX­E­CU­TION RAPIDE ET SOIGNÉE

Champ Vlem­inekx.ô AN­VERS

FILM-RE­VUE 3

EARL Ed­ward, di­aait « The Pruae » voor Film Book­ing Of­fice.

EDESON Robert, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Para­mount.

EL­LIOT Frank, di­aait in « Wilder­ness » voor First Na­tional.

ELLIS Robert, draait met Priscilla Dean in « A Café in Cairo ».

EVANS Madge, voleindigt « CErsst­tratei » voor In­spi­ra­tion Pic­tures.

FAIR­BANKS Dou­glas, is nog steeds op zoek naar een nieuw sce­nario.

FAIRE Vir­ginia Brown, draait in « Peter Pan » voor Para­mount.

FAW­CETT Georges, draait in « A Lost Lady » Yoor Warner Broth­ers.

FAZENDA LOUISE, draait een drama­tis­che rol in « The Light­house by the Sea. » voor Warner Broth­ers.

FEL­LOWS Rock­liffe, draait « The Gar­den of Weeds » voor Para­mount.

FLYNN Mau­rice, draait « The Mil­lion­aire Cow­boy », de eers.e film van zijn verbin­te­nis met Film Book­ing Of­fice.

FOR­EST Alan, draait « The Great Di­vide » voor Metro Gold­wyn.

FOX Lucie, draait « Teeth » vopr Fox.

FRAN­CIS Alec B., draait «Jazz Par­ents» voor Uni­ver­sal.

FRAZER Robert, draait «The Birth pf the West» voor B.*F. Schul­berg’s Prod.

FRED­ERIC Pauline, draait « Smoul­derins Fires» voor Uni­ver­sal.

GEN­DRON Pierre, draait « The Prude » voor •Film Book­ing Of­fice.

GER­ARD Charles, voleindigt « Circe the En­chantress » met Mae Mur­ray voor Me ro Gold­wyn.

GIB­SON Hoot, draait « Let er Buck » voor Uni­ver­sal.

GILBERT John, draait in « Wiiie of a Cen­taur » voor Metro Gold­wyn.

GILLING WATER Claude, draait in « Idle Tongues » voor Thomas H. Ince.

GODQWSKY Dag­mar, draait « Greater than Mar­riage » voor Halperin Pro­duc­tions.

GOR­DON Hunt­ley, draait « Ne’er the Twain Si­hall Meet » voor Cos­mopoli­tains P-ro­ducions.

GOW­LAND Gib­son, draait « The Bor­der Le­gion » voor Para­mount.

GREY Glo­ria, draait in « The Mil­lion­aire Cow-Boy » voor Film Book­ing Of­fice.

GRIF­FITH Corinne, draait « Wilder­ness » voor First Na­tional.

HACKATHORNE Georges, draait « The Lady» voor First Na­tional.

HAINES William, draait « The Mid­night Ex­press.» voor C .C. Burr.

HALE Alan, draait « So this is Mar­riage » voor Metro Gold­wyn.

HALE Craighton, draait « This Woman » voor Warner Broth­ers.

HAMIL­TON Neil, draait « Dawn » voor D. W. Grif­fith.

HAM­MER­STEIN Elaine, draait « The Mid­night Ex­press » voor C. C. Burr.

HAMP­TON Hope, heeft de stille kunst voor een tijd vaar­wel gezegd en speelt nu op dé planken « Madame Pom­padour ».

HAR­LAN Ken­neth, draait «Hard Cash» voor Assoc’ates Arts.

HAR­RIS Mil­dred, draait « Friv­o­lous Sal » voor First Na­tional.

HAT­TON Ray­mond, voleindigt « The Mine with the Iron Door » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

HAVER Phyl­lis, draait «The Mid­night Eut­press» voor C. C. Burr.

HAW­LEY Wanda, draait « Smol­der­ing Fires » voor Uni­ver­sal.

HEARN Ed­ward, draait .« Win­ner Take All » voor Fox.

HER­BERT Homes E., draait in « Wilder­ness » voor First Na­tional.

HIERS Waiter, komt een verbin­te­nis te teeke-nen met de Christie Come­dies, om een reeks twee dee­len-fil­men te draaien. De eerste zal zijn: « Slim Chance ».

HINES Johnny, draait « The Early Bird » voor C. C. Burr.

HOLMES Stu­art, graait « The Beloved Brute » een J. Stu­art-voort­brengst voor Vita­graph.

HOLMQUIST Sigrid, draait met Johnny Hines « The Early Bird » voor C. C. Burr.

HOLT Jack, draait i,n Emer­son Hough’s « North of 36 » voor Para­mount.

HUGHES Lloyd, draait «If I Ever Marry Again» voor First Na­tional.

HUNTER Glenn, voleindigt « The Silent Walker » voor First Na­tional.

JOHN­STON Ju­lanne, voleindigt te Berlijn «Gar-ragon » voor een Duitsche Film­maatschap­pij.

JONES Charles Buck, di­aait « The Man who played Square » voor Fox.

JOYCE Alice, draait « White Man » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

JUNE Mil­dred, draait « Trou­bles of a Bride » voor Fox.

KEATON Buster, draait « Seven Chances » voor Metro Gold­wyn.

KEITH Ian, draait « Wilder­ness » voor First Na­tional.

KENYON Doris, draait « As Man De­sires » voor First Na­tional.

KER­RI­GAN Jack War­ren, heeft «Cap­tain Blood» afgew­erkt en is nu met verlof.

KERRY Nor­man, draait « The Best in Life » voor Uni­ver­sal.

KEYE Kath­leen, draait de rol van Tirzah in « Ben Hur » voor Metro Gold­wyn.

KIRK­WOOD James, draait een dubbele rol in « Top of the World » voor Para­mount.

LAKE Alice, draait « The Lost Chord » voor Warner Broth­ers.

LA MARR Bar­bara, draait « The Sec­ond Chance » voor First Na­tional.

LAN­DIS Cuillen, draait « Cheap Kisses » voor Film -Book­ing Of­fice.

LA PLANTE Laura, draait « Smol­der­ing Fires » voor Uni­ver­sal.


FILM-RE­VUE

LA ROQUE Rod, draait met Poia Negri « for­bid­den Par­adise » voor Para­mount.

LEWIS Mitchell, draait « Friv­o­lous Sal » voor First Na­tional.

LIV­ING­STONE Mar­garet, draait « The Fol­lies Girl » voor Regal Pro­duc­tions.

LLOYD Harold, voleindigt « Flot Water » voor eigen reken­ing.

LOGAN Jacque­line, draait met Richard Dix « A Man must Ll've » voor Para­mount.

LOUIS Willard, draait de rod van Bax­ter in « How Bax­ter Butted In » voor Warner Broth­ers.

LOVE Bessie, draait de rol van Lahleet, een half­bloed1 In­di­aan­sch meisje, in « Tongues of Flame » voor Para­mount.

LOWE Ed­mund, draait « The Brass Bowl » voor William Fox.

LYON Ben, draait « So Big » met Colleen Moore voor First Na­tional.

LYTELL Bert, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor Cos­mopoU'ain Pro­duc­tions.

MACK­AILL Dorothy, voleindigt met de rol van Martha « The Mine with Je Iron Door » voor Prin­ci­pal Pic­tures.

MAR­MQNT Percy, di­raait « Bro­ken Laws » voor Film Book­ing Of­fice.

MASON ßhirley, draait in een orig­i­neel ver­haal van Fanny Hat­ton en Fred­er­ick «The Star Dust Trail » voor Fox.

MAY Doris,, draait met Tom Mix « The Dead-wood Coach » voor Fox.

MAYO Frank, draait « If I Ever Marry Again » voor First Na‘iona, l.

MC AVOY May, draait de rol van Es­ther in « Ben Hur » voor Metro Gold­wyn.

MC DON­ALD Wal­lase, draait met Norma Tal-madge « The Lady » voor First Na­tional.

MC GRAIL Wal­ter, draait de rol van Gor­don Iib­bot­sleigh in « Ger­ald Cranston’s Lady » voor Fox.

MC GRE­GOR Mal­colm, draait « Smol­der­ing Fires » voor Uni­ver­sal.

MC KEF- Ray­mond, komt een verbin­te­nis te teeke­nen met Mack Sen nett.

MEIGHAN Thomas, draait «Tongues of Flame» voor Para­mount.

MEN­JOU Adolphe, draait de rol van de Prins in « The Swan » voor Para­mount.

MER­RIAM Char­lotte, draait « So Big » voor First Na­tional.

MET­CALF Earle, draait de rol van Texas in « Zan­der the Great » voor Cos­mopoli­tain Pro­duc­tions.

MILLER Carl, draait « The Dark Swan » voor Warner Broth­ers

MILLER Pa'sy Ruth, draait een «wed­er­land­sch melo­drama « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions

MIX Tom, draait « The Dead­wood Caoch » voor Fox.

MOORE Colleen, draait in «So Big » drie ver­schil­lende rollen: die van een meisje van 16 jaar, een vrouw van 30 en van 50 jaar; film voor First Na­tional.

MOORE Matt, di­aaic de rol van Neil Her­bert in « Lost Lady » voor Warner Broth­ers.

MOORE Owen, draait «East of Broad­way» voor As­so­ci­ated Ex­hibitors.

MOORE Tom, draait « The Great­est Thing » voor As­so­ci­ated Ex­hibitors.

MORENO An­to­nio, draait met Con­stance Tal-madige «Team­ing to Love » voor First Na­tional.

MUL­HALL Jack, draait < Jazz Par­ents » voor .Uni­ver­sal.

MUR­RAY Mae, gaat, onder de lei­d­ing van Ene von Stro­heim «The Merry Widow » (De Lustige We­duwe) draaien, voor Metro Gold­wyn.

MYERS Carmel, draait de rol van Iras kr « Ben Hur » vor Metro Gold­wyn.

MYERS Harry, draait «Reck­less Ro­mance» voor Christie Come­dies.

NAGEE Con­rad, voleindigt «So this is Mar­riage» voor Metro Gold­wyn.

NALDI Nita, draait de rol van een Moorsch meisje in Rudolph Valentino’s nieuwe film.

NÂZI­MOVA Alla, komt «Madonna of. the Street » voor First Na­tional te voleindi­gen. Nu met verlof.

NEGRI Pola, draait onder lei­d­ing van James Cr uze « A Woman Scorned » voor Para­mount.

NILS­SON Anna Q., draajt « If I Ever Marry Again » voor First Na­tional.

NIXON Mar­ion, draait mef Hoot Gib­son « Let’et Buck » voor Uni­ver­sal.

NOVAK Jane, draait « Cheap Kisses » voor Film Book­ing Of­fice.

NAVARRO Ramon, draait «Ben Hur» voor Metro Gold­wyn.

O’BRIEN Georges, draait « Thorn of Pas­sion » voor Fox.

O’HARA Georges, draait « GoGet­ter Se­ries » voor Film Book­ing Of­fice.

O’MAL­LEY Pat, draait met Agnes Ayres « Wordly Goods » voor Para­mount.

PAIGE Jean, voleindigt « Cap­tain Blood » voor Vi ta graph.

PERCY Eileen, draait «Tongues of Flame» voor Para­mount.

PHILBIN Mary, draait « Moon­light Kisses » voor Uni­ver­sal.

PICK­FORD Jack, draait « The End of the World » voor Al­lied Pro­duc­tions, nu met verlof.

PICK­FORD Mary, .bestudeert het sce­nario van « Cin­derella » en er is kwestie dat zij deze band zal draaien.

PITTS Zazu, draait « The Great Di­vide » voor Metro Gold­wyn.

POW­ELL David, draait « The Lost Chord » voor Warner Broth­ers.

PRE­VOST Marie, draait « The Dark Swan » voor Warner Broth­ers.

PRINGLE Aileen, draait « Wife of a Cen­taur » voor Metro Gold­wyn.

RAL­STON Es­ther, draait « Peter Pan » voor Para­mount.

RAL­STON Jobyna, voleindigt « Hot Water » met Harold Lloyd. .

RAWL­IN­SON Her­bert, voleindigt « Tye Prairie Wife » vor Metro Gold­wyn, nu met verlof.

RAY Charles, draait « The Desert Fid­dler » voor Thomas H. Ince.

RE ID Mrs. Wal­lace, draait « Bro­ken Laws » spe­ci­aal voor haar Adele Rogers St John geschreven, voor Film Book­ing Of­fice.

FILM-RE­VUE

REYNOLDS Vera, draait de rol van Kitty Dil-linjg in « Cheap Kisses » voor Film Book­ing Of­fice.

RICH Irene, draait de lol van Mar­ion For­rester in « The Lost Lady » voor Warner Broth­ers.

RICH Lil­ian, draait « Cheap Kisses » voor Film Book­ing Of­fice.

RICK­SEN Lu­cille, voleindigt « Idle Tongues » voor Thomas H. Ince.

ROBERTS Edith, draait « The Age of In­no­cence » voor Warner Broth­ers.

ROBERTS Theodore, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Para­mount.

ROLAND Ruth, voleindigt « Out where the Worst be­gins » voor C. C. Burr.

ROSCOE Alan, draait « The Mi­rage » voor Regal Pro­duc­tions.

RUBENS Alma, voleindigt « Ger­ald Cranston’s Lady » voor Fox.

RUS­SELL William, draait in J. Stuar: Black-ton’s « The Beloved Brute » voor Vita­graph.

SANTSCHI Tom, draait « Friv­o­lous Sal » voor First Na­tional.

SEMON Larry, draalt « Tye Speed Kid » voor Pro­duc­ers Dis­trib­ut­ing Carp.

SHAW Peggy, draait « Win­ner Take All » voor Fox.

SHEARER Norma, draait « The Snob » voor Metro Gold­wyn.

SHORT Gertrude, draait in «GoGel­ters Se­ries» voor Film Book­ing Of­fice.

SILLS Mil­ton, draait in « As Man De­sires » voor First Na­tional.

STAND­ING Wyn­d­ham, voleindigt « Flames of De­sire » voor Fox.

STAN­LEY FoTrest, vodeindigt « The Breat of Scan­dal »; daarna met verlof.

STARKE Pauline, draait « The River Boat » voor Para­mount.

STED­MAN Myr­tle, draait « Jazz Paren's » voor Uni­ver­sal.

STEW­ART Anita, draait « Ne’er the Twain Shall Meet » voor Cos­mopoli­tain Pro­duc­tions.

STONE Lewis, draait « Fash­ions for Men » voor Metro Gold­wyn.

SWAN­SON Glo­ria, draait in Frankrijk « Madame sans Gêne » voor Para­mount.

SWEET Blanche, draait « The Sport­ing Venus » voor Metro Gold­wyn.

TAL­MADGE Con­stance, draait « Learn­ing to Love » voor First Na­tional.

TAL­MADGE Norma, draait « The Lady » voor First Na­tional.

TEARLE Con­way, voleindigt « The Great Di­vide » voor Metro Gold­wyn.

TEL­LE­GEN Lou, draait « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

TERRY Alice, voleindigt « The Gieat Di­vide » voor Metro Gold­wyn.

THEBY Rose­mary, draait « As Man De­sires » voor First Na­tional.

THUR­MAN Mary, draait « Those who Judge » voor Ban­ner Pro­duc­tions.

TOR­RENCE Ernest, draait de rol van Capta;n Hook in « Peter Pan » voor Para­mount.

VALE Vola, d:aait de rol van Betty Bond in « The Mi­rage » voor Regal Pro­duc­tions.

VALENTINO Rudqlph, gaat kor­tel­ings voor de Ritz Carl­ton Pro­duc'ions « Flame of Des­tiny » draaien.

VALLI Vir­ginia, draait « Up the Lad­der » voor Uni­ver­sal.

VAR­CONI Vic­tor, draait « Worldly Goods » voor Para­mount.

VAUGHN Al­berta, draait « The GoGet­ter Se­ries » voor Film Book­ing Of­fice.

VIDOR Flo­rence, draait «The Mi­rage »'voor Regal Pro­duc­tions.

VON ELTZ Theodore, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Para­mount.

WALKER Johnny, draait « Life’s Great­est Game » voor Film Book­ing Of­fice.

WASH­BLJRN Bryant, di­aait « The Star Dust Trad » voor Fox.

WHITHLOCK Lloyd, draait « The Mid­night Ex­press » voor C. C. Burr.

WILLIAMS Kathryn, draait in William de Mille’s « Locked Doors » voor Para­moutn.

WIL­SON Loïs, draait m « North of 36 » voor Para­mount.

WIND­SOR Claire’s laat­ste film was « Born Rich »; nu met verlof.

WIN­TON Jane, draait in Cecil B. de Mille s « Golden Bed » voor Para­mount.

WONG Anna May, draait in « Peter Pan » voor Para­mount.

WOR­THING Helen Lee, draait de rol van Wanda in « The Swan ». voor Para­mount.

BE­LAN­GRIJK BERICHT

Daar ons blad vroeger ter perse moet ver­schi­j­nen is het ons ónmo­gelijk deze week de brieven­bus in te lass­chen. Onze tal­rijke lez­ers t a lez­er­essen gelieven dus een week geduld te hebben.

Kine­manieu wsj es

RUDOLF VALENTINO aan wie vele Amerika­nen gaarne zouden gelijken, heeft zijn baard laten groeien. Men kan nooit weten wat dit geval op het pub­liek kan te­weeg bren­gen. Wat het gevolg er van is, is dat men nu te Chicago de baard laat groeien. Veel haarknip­pers hebben reeds een aan­klacht inge­di­end.

MEN verwachte in Spanje, dat Rex In­gram te Vclencië eenige toonee­len zou komen draaien voor de film « Mare Nos­trum », naar den roman van Blasco Il­banez, maar de groote ver­wezen­lijker zal er van af zien.

MISS JE A NIE MACPHER­SON, de schri­jf­ster van het sce­nario var. de film « De Tien Ge­bo­den », is ge­boren in het hartje van Par­ijs, Boule­vard St. Michel. Zij bracht een groot deel van haar jeugd in deze hoofd­stad door.


HLM-RE­VUE

De Avon­turi­er­ster

Drama­tis­che come­die met NITA NALDI, HOPE HAMP­TON en CON­RAD NAGEL

Sce­nario van John Lynch, naar het werk van Samuel Ship­man

Om deze twee verdervin­gen van de men­schheid: het spel en de drank, meer uit te brei­den, heeft Nita Vildez, welke leeft van het geld van haar aan­bid­ders, van haar vorstelijke won­ing een plaats

gemaakt waar men drinken en spe­len, tot zelfs zijn eer ver­liezen kan.

Ivan Tarloff, haar medeplichtige, is een handig valschspeler. Hij gelast zich met de­ge­nen die in hun klauwen vallen.

•FILM-RE­VUE

tot den laat­sten stu­iver uit te plun­deren. Ti­j­dens de afwezigheid zi­jner vrouw, welke op zee is voor eenige dagen, wordt André Dorsey, za­akge­lastigde eener bank, door een nachtvlin­der in de net­ten der .avon­turi­er­ster gelokt. Deze wil niet alleen zijn vreedza­men haard verni­eti­gen, maar doet hem door het spel gan­sch zijn ver­mo­gen ver­liezen, en noodza­akt hem als­dan een mis­stap te be­gaan om hem ai-zoo in haar macht te houden.

Bij haar terugkomst is madamê Dorsey getrof­fen door de ve­ran­der­ing welke zij bij haar man ziet, die alle mid­de­len aan­wendt om een uit­leg te Ver­mi­j­den. Nochtans, beroep doende op hun geluk, op de toekomst van bun kind, gelukt zij er in door baar zachtheid hem zijn geheim te

on­trukken... Als­dan, zon­der één min­uut te ver­liezen, vraagt zij haar man be­trouwen in haar te hebben, wat er ook gebeur e.

Zij begeeft zich bij Nita Vildez, en gelukt er in het vertrouwen van lyan Tarloff te win­nen. De mid­de­len die zij ge­bruikt om tot baar doel te ger­aken, 'zijn waardig voor deze edele en moedige ecbtgenoote, die geen rust zal hebben vooraleer zij de schuldigen zal doen straf­fen en bet briefje, geteek­end door haar man, in haar bezit zal hebben. En ter­wijl beide medeplichti­gen aan bet gerecht reken­schap geven, kan madame Dorsey aan haar man be­wi­jzen, dat het spel nooit .ver­loren is, wan­neer men « Harte Dame » tot het laatst be­houden heeft.

Kine­manieu wsj es

POLA NEGRI* s vol­gende' film zóu zijn « East of Suez »j een aan­pass­ing naar het tooneel­stuk van Som­er­set Maughan Cn het­welk te Lan­den, in «His Majesty's The­atre », lang op het reper­toire’ gebleven is; in de hoof­drol zag men als­dan de. bek­ende Mggie Al­banesi. In deze film nu, wordt Pola Negri riogmàals een kans gegeven om haar • bi­j­zon­dere gaven 'te doen uit­blinken.

« MY OLD DUTCH ». bet beroemde lied van den be­treur­den Al­bert Cheva­lier, zal voor de film.v be­w­erkt wor­den, door de Uni­ver­sal Co. Men spe-kuleert op den artist, welke de hoof­drol vervullen zal.

CECIL B. DE MILLE, de ge­niale regis­seur van « De tien Ge­bo­den», werd bericht uit Nieuw-Zee­land, dat deze film al­daar in... een tem­pel is ver­toond.

ALMA BEN­NET, die men heeft kun­nen be­won­deren in « De tien Qe­bo­den », komt een ken-trakr met Para­mount te teel­te­nen om uit­slui­tend drama­tis­che rollen te ver­tolken. Zij heelt ook reeds meege­speeld m on­tel­bare come­die*8 aan de zijde van de gek­end­stc vedet­ten, zpoals Glo­ria Swan­son en Betty Comp­son.

POLA NEGRI gaat eenige toonee­len draaien in haar ge­boorte­land, Ppien. Zij zal al­daar opge-wacht wor­den.'door 200 weezen, die op haar kosten öhderge­bracbt zijn in een to­evlucht­shuis te Bromberg. Het doel van de re's naar Polen is,

. zich juist bezig te houden met haar kleine bescher­mel­ing Zij zal eèn nieuw weeshuis te Bram­berg doen opricbtëh, dat een groot aan­tel kleine kinderen kan be­vat­ten. Een gedeelte van de op­brengst van « Het Schand­merk » (La Flétris­sure), een van de schoonste Para­mount­fil­men, met Jack Holt, Charles de Rochefort en Poia Negri, zal besteed wor­den aan dit phil­antro­piseh werk. . .


FILM REVUE

DE TWEE UER­STDûTEUNûEN

LES DEUX GOSSES

Naar den volk­sro­man van Pierre De­cour­celle. Cin­e­matographis­che be­w­erk­ing van Louis Mer­can­ton

In de hoof­drollen:

Yvette GUIL­BERT; Gabriel SIGN( 'ET, JMarj<{ ' HUME, Car­lyle BLACK­WELL,

Gina RELLY en de kinderen Jean FOR­REST en Lewis SHAW

LES DEUX GOSSES

YVETTE GUIL­BERT in de roi van « Zéphirine »

Film van hel Huis G. GILBERT-SAL­LENAVE

28, rue de la Blan­chisserie, BRUS­SEL Eenige verte­gen­wo­ordi­ger voor België van de Films

PHOCÉA en AL­BA­TROS van Par­ijs

GABRIEL SIG­NORET in de roi van « De Slak

GINA RELLY

in de roi van « Car­men »


FILM-REVUÉ

Hun groot­ste On­troer­ing

ET leven van kinema-artis­ten, zooals dit van alle ar­tisien, is bijna immer gewaagd, -ver­rassend, en rijk aan emoties van aller­lei soort. En in­dien men een ref­er­en­dum moest uitschri­jven, hen vra­gende welke de groot­ste doorstaane emotie van hun leven is, dan zouden er de meest ver­rassende en on­verwachte antwo­or­den op inkomen. Een Amerikaan­sch re­porter vroeg on­langs aan Betty Comp­son: « Welke is de groot­ste on­troer­ing die u al hebt doorge­maakt? » Betty antwo­ordde hem: « De groot­ste on­troer­ing in mijn leven werd veroorza­akt door een een­voudig 10 dol­larstuk. Dit goud­stuk, zal het voor­naam­ste van mijn heel leven bli­jven. Ik was toen nog aan de Christie-Come­dies, al­waar ik reeds acht-en-ze-ventig fil­men had gedraaid, en ik was deze sport ban­den be­gri­jpelijk­er­wi­jze eenigzins moede. Ik besloot dè kluchten vaar­wel te zeggen en aan de drama­tis­che film te gaan doen. Van de gedachte tot de daad is niet ver: Wel­dra be-

Betty COMP­SON

vond ik mij zon­der werk. Weken lang liep ik de stu­dios af doch zon­der re­sul­taat. Ik woonde bij mijne moeder en wel­haast waren onze kleine spaarpen­nin­gen uit­geput. We zaten volkomen op «droog zaad». Ont­moedigd, was ik reeds van plan de kinema vaar­wel te zeggen en '.mijn oud beroep van vi­o­loniste terug

aan te vat­ten toen ik, bij to­e­val, naast eene tele­foonk­a­bien een gouden 1 0 dol­larstuk vond. Die tien dol­lar mon­teer­den ons wat op, en ver­dreef menige donkere huishoudelijke wolk, en, drie dagen later, bek­wam ik eene « job » in een épiso­den­film, waarin Monroë Sal­is­bury de star was. Twee maan­den later deed de rol van Rosie in « Het Mi­rakel » mij in het koninkrijk der stars bin­nen­tre­den. Immer heb ik geloofd dat ër voor de brave men­schen eene Voorzienigheid bestaat, en ik ben er over­tu­igd van dat dit goud­stuk mij door haar werd gezon­den. En. ziedaar h-oe een een­voudig 1 0 dol­larstuk de groot­ste emotie van mijn leven is gewor­den, en mijne kinèmal­oop-baan regelde ».

Diezelfde vraag werd ook aan Rouletabille gesteld. Gabriel de Gravonne aarzelde geen oogen­blik: « De groot­ste emotie van mijn leven was, toen ik na negen, maan­den ballingschap terug in Cor­sika kwam. Op de kaai van Ajac­cio, mijne ge­boortes­tad, bevond zich mi­j­nen ouden vader, die 82 jaar oud is, die ik sinds 10 jaar niet meer had gezien, en die van mijne aankomst ver­wit­tigd, mij bij de ontschep­ing was komen op­wachten. Toen hij mij Zag, bleef hij als ver­steend staan; ik wierp mij in zijn armen, maar te zeer on­troerd, kon hij geen woord uiten en lan­gen tijd bleef hij aldus in een staat van halve be­wusteloosheid. En zon­der aarze­len kan ik u zeggen dat de groot­ste on­troer­ing van mijn leven was, die van mijn vader op dit oogen­blik te deeleri.

Dorothy Dal­ton’s gf­pot­ste emotie werd haar be­zorgd, over een vi­jf­tal ja-ren, bij de première van « Aphrodite ». Hare kinema-süccessen wer­den iederen dag schit­teren­der, en een goed geïnspireerd New*Yorker kinemabestu­ur­der liad de gedachte opgevat van ter harer in­ten­tie een grootsch en prachtig stuk op te vo­eren en zijn keus viel op «Aphrodite ». Al­hoewel reeds heel wat aan too-neel gedaan te hebben alvorens zich aan de kinema te wi­j­den, had Dorothy nog

FILM-RE­VUE

pub­liciteit, men koos er de beste ver-nooit het voor­recht gehad de ster eener dergelijke kun­st­ge­beurte­nis te zijn. Voor dit stuk vo­erde men eene ontzaggelijke

Dorothy DAL­TON

tolk­ers voor uit, in één woord er werd niets ge­negeerd. En de avond der première, voor een dicht opeengepakte menigte, had Dorothy voor de eerste maal van haar leven de << trac » waaraan zooveel fooneel­spel­ers on­der­he­vig zijn.​Maar zij be­heer­schte zich...v en zegevierde!

Geneviève Félix kende de mooiste emoties in hare loop­baan, maar zij die denken dat de groot­ste haar be­zorgd werd door hare verkiez­ing tot Muse van Mont­martre, of door de warme ont­vangst die de gemeen­ter­aad eener zekere stad ujt het Fran­sch No­or­den, haar had doen te beurt vallen, of door hare tal­rijke suc­cessen op kun­st­ge­bied, ver­gis­sen. zich. Deze emotie was veel een­voudi­ger en veel kinder­lijker, het was de dag barer eerste kom­mu­nie. Ziedaar voorzeker eene zeer on­troerende plechtigheid voor de god­vruchtige en naïeve zie] van eèn kind en u moet zeker de emotie dee­len die de kleine Geneviève in hare jeugd gevoelde.

De groot­ste on­troer­ing in Rudolph

Valentino’s leven werd hem be­zorgd door een auto-öngeluk. Hebt ge u reeds in den toe­s­tand bevon­den dat ge met eene snel­heid van 100 kilom. per uur over den wereld­bol vliegt en u een­sklaps voor een reusachtige lu­id­spreker komt te staan? Zoo ja, dan hebt, ge zeker die aan­ge­name gewaar­word­ing ges­maakt die Rudolph heeft genoten. Op dit ti­jd­stip draaide hij een film waar­van Mae Mur­ray de ster was, en het tooneel dat ging gedraaid wor­den was een close-up van Rudi, waarin hij eene zware Packard tour­ing-auto voer-de. De op­er­a­teur en de in­sce­neerder had­den voor dit tooneel plaats genomen op het vlak dat men op dè kast van den motor had aange­bracht, en alzoo in­gericht, holde de auto over een der groote boule­vards van Hol­ly­wood. Deze eindigde op een plot­selinge en scherpe draai, die bek­end was voor de tal­rijke; ongevallen die er zich reeds had­den voorgedaan. De op­er­a­teur en zijn toes­tel, de in­sce­neerder en zijn spreekhoorn belem­mer­den min of meer Rudi’s zicht en toen de auto de gevaar-volle draai had bereikt, kon hij hen in tijds.​niet be­merken. Als in een blik­sem­schicht zag hij het gevaar, remde: de wie­len gle­den vreeselijk en Rudi stuikte, het hoofd vooruit, over zijn stuur vlak in de lu­id­spreker die zich vóór hem bevond. In­stinct­matig gaf hij het stuur een draai, de auto deed eene for­mi­da­bele zwenk­ing, sloeg on­der­ste boven, wierp Rudi en de in­sce­neerder langs de eene kant, de op­er­a­teur en zijne ap­pa­raten langs de an­dere. Gelukkiglijk, buiten dé toestellen die ver­pul­verd waren, gevoelde geen enkel der inzit­ten­den eenig let­sel .en Rudolph was er met die vreese-ljjke buitel­ing er gelukkig van af gekomen.

George Melford, de ver­wezen­lijker van « De Sheik » overk­wam zijne groot­ste emotie toen hij nog bij de Kanadee-sche rui­terij di­ende. Ti­j­dens eene charge wierp zijn paard hem uit het zadel; de 200 ruiters over dewelke Melford het bevel vo­erde stoven over hem, daar hunne paar­den niet meer kond én inge­toomd wor­den. Melford dacht zijn laat­ste uur ges­la­gen, maar gelukkiglijk spron­gen de ver­standige dieren over hem heen en Melford richtte zich zon­der eenig let­sel op. Het was dit in­ci­dent dat aan


12

FILM-RE­VUE

Melford de groot­ste emotie van zijn leven be­zorgde en hem sinds­dien eene groote liefde en toewi­jd­ing voor die groote vrien­den der men­schen in­boezemde: de paar­den.

George MELFORD

Joë Ham­man, de «Fran­sche cow-boy» van het doek, on­der­vond zijne hevig­ste en angst­wekkend­ste emotie toen hij zek­eren dag bij Gau­mont met een leeuw aan ’t vechten was, en hij; die reeds zooveel weinig « gemakke­lijke » dieren had getemd en neergeveld, bekent open­har­tig dat hij dien dag een oogen­blik over den uit­slag van het gevecht twi­jfelde. Het is dat­gene wat men overeen gekomen is 'eene krachtige emotie te noe­men. Maar men moet diezelfde gewaar­word­ing on­der­von­den hebben om ze met ken­nis van zaken te kun­nen beo­ordee-len en wij zijn er van over­tu­igd, dat er maar weinig liefheb­bers voor dit soort sport zouden gevon­den wor­den.

Bebe Daniels de­bu­teerde, nog bit­ter jong zi­jnde, in het leven en in de paardrijkunst. Z.​ij was.​net negen jaar oud toen zij reeds haar eerste Far-West film mee­draaide. Men kleedde ze naar de Mexikaan­sche mode en bond ze op een vurig paard dat slechts maar ééne maand africht­ing had on­der­gaan; daarna liet men het op een rot­sachtige, hobbe­lige weg in vri­jheid, en de brave ren­ner stoof als een pijl vooruit, aller­lei soort buiten­sporighe­den ver­rich­t­ende. De lead­ing-man was een kam­pi­oen in

het lasso wer­pen en hij moest Bebe Daniels in volle vlucht vat­ten. Een pelo­ton cow-boys. achter­vol­gde haar en de re­volvers en gew­eren knet­ter­den dat het een pleizier om hooren was. Bebe was toen nog wat jong om zich de gevoe­lens die zij toen on­der­vond nog juist te kun­nen hernieuwen, maar zij weet nog zeer goed dat zij « zeer on­troerd » was.

« Mijne groot­ste emotie, biecht Jaque Cate­lain, zal ik on­dervin­den de dag... dat ik geene emotie meer on­dervind. En voor een kjnema-artist moet de emoti

den lev­endig en krachtig ge­noeg wezen: om er de toeschouw­ers der gan­sche wereld de schok van te laten gevoe­len... » Voor wat Anna Q. Nils­son be­treft, de groot­ste emotie van haar leven was ook de vroolijk­ste, en werd haar be­zorgd na eené afwezigheid van zes jaar. In het kleine dor­pje, er de eenig­ste tooneel-speel­ster zi­jnde, die er ooit een voet had. gezet, nam zij aldra in de oogen der kinemabezoek­ers de be­lan­grijkheid der groot­ste en meest beroemde ac­trice in En toen de trein in de sta­tie stopte, smaakte zij de aan­ge­name ver­rass­ing er door eene af­vaardig­ing der schoolkinderen-opgewacht te wor­den. Eene der ben­gels trad vooruit en hield eene voor zijn oud­er­dom roerende toe­spraak, haar welkom wen­schende en bood ze tergelijker-tijd een mooie bloe­men­garf aan. En het

FILM-RE­VUE

was dit, wat het meest, het hart der mooie artiste on­troerde.

De Fran­sche fil­martist Ed­mond Van Daële on­dervraagd over het­zelfde on­der­w­erp gaf het vol­gende geestige antwo­ord: « De groot­ste emotie van mijn leven! Ik ben er wel ver­legen om ze u te zeggen, daar ik er al menige, en on­gelukkiglijk, pi­jn­lijke, heb on­der­von­den. Maar ik ben ér dubbel ver­legen om er eene op den voor­grond te bren­gen, als zi­jnde de groot­ste, en daar ik de maat­staf, ons toe­la­tende de ver­schil­lende emoties die wij gewaar wor­den naar hunne juiste waarde te laten schat­ten, niet ken, zal ik u zeggen, in­dien u het mij toes­taat, dat de groot­ste emoties van mijn gan­sche leven die is, welke u mij komt te be­zor­gen met dit ono­plos­baar vraagstuk te stellen.... »

Agnes Ayres spant echter in dit emotie prob­lema de kroon. Hare groot­ste on­troer­ing gevoelde zij toen zij zek­eren dag een brief ontv­ing, een huwelijk­saan­zoek be­helzende, en dat uit­ging van nie­mand min­der dan van den Shah van Perzië!...

En om te eindi­gen, de groot­ste emotie die on­der­ge­teek­ende zal gevoe­len, zal zijn wan­neer hij een schri­jven zal te lezen kri­j­gen van een lez­eresje, meldende dat zij geene kine­mas­ter wil wor­den en... dit meent! NEMO.

De Geschied­sciiïiiver van de Film

AN­NEER men over een Ameri-kaan­sche, Zweed­sche, En­gel-sche of Duitsche flm wil spreken, en men vraagt aan den regis­seur of uit­gev­ers­firma eenige doku­menten, dan ont­vangt men vele schoone fotos, groot for­maat.

Deze verte­gen­wo­ordi­gen de voor­naam­ste toonee­len van de film, de stu­dios waar deze gedraaid js, de vedet­ten, de fig­u­ran­ten en zelfs vele anec­doten aan­gaande het op­ne­men der tafer­ee­len.

En deze doku­menten maken voor de pro­duk­tie meer reklaarn dan eenige kri­tiek in de dag­bladen.

Wan­neer men aan een Fran­sche uit­gev­ers­maatschap­pij om zulke in­lichtin­gen vraagt, dan ont­vangt men in zeer kleine mate vol­doen­ing; wil men een ar­tikel over hun voort­brengst schri­jven, en dit opluis­teren met fotos, dan is men dik­wi­jls

over hun antwo­ord teleurgesteld.

Doch, er zijn uit­zon­derin­gen; bi­jvoor­beeld voor Pathé-Con­sor­tium en Gau­mont; deze fir­mas doen al wat zij kun­nen om de bladen, ten hunne vo­ordeele natu­urlijk, ge­noe­gen te ver­schaf­fen.

Het is niet vol­doende de toonee­len van een film te fo­tografeeren, men moet ook weten boe men dit doet.

Floe menig­maal heeft een foto van ar-tis­ten of regis­seurs, genomen buiten bun bezigheid, ti­j­dens een rust­poos, ons niet ver­maakt?

De Amerika­nen bi­j­zon­der, moeten daar­voor geprezen wor­den.

Nauwelijks hebben deze besloten dat dit of geen werk zal gefilmd wor­den, of de fo­tografen loopen naar de schri­jvers, ver­rassen hen, in hun pri­vate won­ing, doen hen in den bof komen en nemen hen op in bun fam­i­liekring.

Daarna is het de beurt aan de artis­ten.

De vedette wordt «getrokken o tuss­chen haar lievel­ings­dieren, in baar huis waar zij gaarne zich over geeft aan kalme rust. Dik­wi­jls gebeurt het ook dat'de fo­tograaf een op­name doet van een plezierig too-neeltje uit haar leven.

Ein­delijk komt het oogen­blik van de in­sce­neer­ing; een vast veld is daar om vele aardige anec­doten te «trekken». De op­bouw van de scher­men heeft al­tijd zijn in­ter­es­sante zijde; het zijn de geheimen van het stu­dio, de be­han­del­ing der lichten, bet voor­bren­gen der benood­igdhe­den.

Het is’niet zelden ook dat de op­na­men stof lev­eren om open­baar gemaakt te wor­den. Er zijn niet alleen in een film de­ge­nen welke draaien, maar ook de­ge­nen welke niet draaien. De regis­seur, zenuwachtig of. niet zenuwachtig, de wach­t­ende op­er­a­teurs en, bi­j­zon­der de­ge­nen welke toek­ijken, vooral wan­neer men buiten-zicbten op­neemt.

In vele bladen reeds hebben van die toonee­len ' ges­taan; toonee­len genomen. Ook ti­j­dens de uren dat men rust neemt om iets te nut­ti­gen.

Vele Fran­sche regis­seurs houden er niet aan, iets te laten pub­liek maken buiten hun werk. Zij hebben ook on­gelijk. Het is er niet om te doen iets op te nemen wat hen zou kun­nen beleed­i­gen, maar wel zooveel mqgelijk alle bi­j­zon­der­he­den aan de kine­maliefheb­ber bek­end te maken van de te draaien film.

Is dit ook niet een weinig de rede, dat men liever Amerikaai­is­che fil­men ziet?

De geschied­schri­jver van de film is de fo­tograaf; aan hem te be­wi­jzen of wij gelijk hebben of nier. P. D. G.


FILM-RE­VUE

CINE-RO­MAN

De Open­bare Mean­ing

(L’Opin­ion publique)

(A Woman of Paris)

Naar Het Sce­nario van Char­lie Chap­lin.

Vlaam­sche be­w­erk­ing van Ed. Neorg.

Film van de Artistes As­sociés.

Rol­cerdeel­ing

De vader van Marie .... .... Clarence Gilbert

Marie Sin­clair .... Edna Pur­viance

Vader Mil­let .... Charles French

Moeder Mil­let .... Lydia Knott

Jean Mil­let .... Carl Miller

Pierre Revel .... Adolphe Men­jou

Fifi ) vriendin­nen van .... Betty Mo­ri­asey

Paulette ) Marie, Malv­ina Pol

5e Ver­volg

Jean wendde zich tot zijn moeder, zijn woede vri­jen teugel la­tende:

« Ge ziet, njet waar, ge ziet nu wat ge ver­richt hebt met uw be­zorgdheid! »

In één adem was hij achter Marie. Hij kwam te laat, haar auto reed juist weg; hij staarde het ri­j­tuig wezen­loos na en kon niet gelooven dat cSt het einde was.

Dien avond heer­schtc er in het groote cabaret een zekere on­troer.ng omdat Pierre Reval er di­neerde met Paulette; el­keen vroeg zich af wat er gebeurd was.

Marie wist van niets; zij had .zich te bed begeven en tra­chtte in een boek te lezen, doch, vruchteloos; zij stond terug op om een glas water te drinken; aller­lei denkbeelden speelden er in haar geest. On­willekeurig sloeg zij haar blik naar buiten en daar zag zij Jean, de kraag van zijn ve­ston omhoog gela­gen, onder liet licht eener lan­taarn.

cc Hij is daar » murmelde zij, « dat hij daar bli­jve, het is gedaan ».

Zij ging weer te bed en draaide het licht uit. Haar slaap was rusteloos, wel twintig­maal werd zij wakker en daht in de vestibule stap­pen te hooren.

Des mor­gens kwam zij tot rust, juist op bet uur dat Pierre Revel ver­scheen. Hij ook had een slechten nacht gehad. Hij had Paulette naar huis gedaan maar zeide bij zich zelve:

«Neen, zij is Marie niet».

In den vroe­gen mor­gend tele­foneerde hij haar en vroeg haar:

« Wan­neer kan ik u zien, Marie? »

« Noodt 1 » was het antwo­ord.

« Dan kom ik dadelijk! » lachte hij.

Jean had den hee­len nacht onder haar ven­ster doorge­bracht en mom­pelde:

« Zij is niet uit­ge­gaan en nie­mand is gekomen *.

Terug te huis gekomen zag hij zijn moeder slapende; hij gevoelde iets als bit­tei­heid en sprak:

« De open­bare meen­ing! De open­bare mee-ning! Ziedaar alles wat ze vond om mij te troosten! »

Hij haalde de schouder op en ging naar zijn werkkamer. Hij wierp zich daar in een zetel en tra­chtte te slapen. Laat in den namid­dag werd hij wakker. Een enkele gedachte had hij: Marie!

Hij zag voor hem 2ijn ont­bijt, doch, hij raakt,, het niet aan en zegde. /f

« Ik moet haar zien! Ik moet haar spreken! ÿb -Doch, zou zij hem ont­van­gen? Die twi­jfel rees in zijn geest op. Maar, hij wilde de kans wagen... doch, in­dien zij weigerde... in­dien zij weigerde!...

De avond viel en Jean begaf zich naar een klem meubeltje, het­geen zij nog uit de provin­cie had­den medege­bracht. Hij opende een lade en nam daaruit een re­volver, welke eens aan zijn vader had toe­be­ho­ord; ook vond hij een doosje met ko­gels.

Jean laadde de re­volver en mom­pela'e:

«c In­dien zij mij niet ont­van­gen wilt, zal dit mij van di­enst zijn. »

Hij wist zelf niet wat hij met die wo­or­den be­doelde. Wilde hij haai doo­den?... Hij stak den re­volver op zak, dit was alles.

Zijn moeder kwam bin­nen en vroeg:

« Gaat ge weer uit, Jean? » a Ja... »

Zij wilde zijn han­den nemen, maar Hij on­tweek zijn moea'er. Als­dan werd zij bang, ‘iij voelde iets als hing er een on­geluk over haar.

« Ga niet uit, jon­gen, ik smeek het u. Ge zult haar huwen, ver­mits ge het ver­langt, ik weet dat het om haar is dat ge weer wilt uit­gaan. »

Hij boog het hoofd.

« Te laat, moeder, doch, zij had gelijk, zijl deed bet voor mijn geluk.... » ,

Welnu, blijf dan te huis?» ’ 1

« Wan­neer? »

« Ik weet niet, maai wees gerust ».

« Dezen avond? »

Hij zag om zich heen... cc Ja, dezen avond.... »

Hij aan­schouwde nog eens het portret vain Marie en vertrok.

Aan Marie haar huis gekomen antwo­ordde mén dat zij reeds lang vertrokken was.

cc Het is goed, ik dank u » zegde hij.

Hij be­greep dat men loog, maar hij ver­bofg zich en wachtte af. Kort daarop kwam de auto van Marie voor.-.. Ee­hi­gen tijd later kwam buiten, aan den arm van Pierre Revel. Jean greep zijn re­volver., doch, hij aarzelde... Op wie zou hij schi­eten? op haar of op hem?

Wan­neer de auto vertrok liep Inj er achter, doch» dit ver­moeide hem; hij nam een taxi en liet de auto in halen, juist een weinig later wan­neer Pierre en Marie aan liet groote cabaret uit­stapten.

Zou hij in­s­gelijks bin­nen gaan? Zou men hém wel bin­nen laten? Hij twi­jfelde er aan, doch, de gele­gen­heid was hem gun­stig; de portier kwam in gesprek met een be­di­ende en zoo kon Jean naar bin­nen sluipen.

Eens bin­nen vroeg een hotehnéester hem:

€ Wat ver­langt ge, jonge man? »

« Wilt ge deze woci­den aan Marie Saint-Clair ovexbren­gen? Ge kent haar, niet waar? »

« Of wij haar ken­nen ».

FILM-RE­VUE

De hotelmeester vecwi­jderde zich en Jean gaf zich dan reken­schap waar hij zich bevond, maar zijn blik zocht Marie. Hij zag haar gezeten nevens Pierre.

Wan­neer zij het briefje ontv­ing beefde zij, zij over­handigde dit aan Pierre, welke glim­lachend

zegde:

« Par­bleu », mom­pelde Pierre, cc zij be­mint hem tot gek­wor­dens toe ».

Hij gaf teeken aan den be­di­ende om Jean bij hen te laten komen.

« Zet u, mi­jn­heer », zegde Pierre tot Jean.

Dit deed hij; hij aan­zag Marie wantrouwend naar de jonge vrouw durfde niet opzien.

cc Te veel, mi­jn­heer », bromde jean.

Pierre 'lachte:

cc Kwestie van smaak. Beken dat het beter is, tuss­chen twéé mededingers, de zaken kalm te be­spreken dan te keer te gaan als vod­den­rap­ers ». Jean antwo­ordde niet maar zagen tot het meisje, cc Marie, ik moet u spreken, maar niet hier ». Pierre, een weinig geërgerd, legde de hand op den arm van Jean en zegde:

cc Mi­jn­heer, ge zult mij de eer toch aan­doen mij te antwo­or­den? »

Doch, bij den druk van de hana' van. Pierre, voelde Jean zich plots de woede hem over­meesteren.

?c Ah! Pas op, gij! Pas op! »

De twee man­nen waren recht ges­taan. Er ging iets gebeuren. De gan­sche zaal stond overeind. De be­di­en­den kwa­men toegeloopen, en een­sklaps, zon­der dat men het belet­ten kon, gaf Jean zijn mededinger een vuist­slag. De be­di­en­den grepen de jon­gen man aan en wier­pen hem buiten de zaal, juist tegen een fontein.

Hij lag een oogen­blik roer­loos, kwam daarna >t bezin­ning,' be­greep alles en mom­pelde: cc Het is gedaan ».

Hij greep zijn re­volver, drukte hem tegen zijn slaap, trok af waarop hij met zijn hoofd in het water van het bekken der fontein viel... hij was dood.

Marie en Pierre had­den het schot geho­ord.

« Hij heeft zich gedood! Hij heeft zich gedood!» riep zij.

Bei­den liepen naar de hall waar Jean gevallen was; het lichaam van de jon­gen was reeds om­ringd door een menigte volks.

Het hart van Pierre werd week en hij murmelde .

« Arme stakkerd ».

Hij deed daarop ai wat hij kon om het lijk te laten ver­vo­eren.

VIII

Wan­neer men het lichaam van Jean te huis bracht was Mme Mil­let reeds op; zij had van .den hee­len na~ht niet ges­lapen. Wan­neer men op de deur klopte be­greep zij dat men haar een on­geluk kwam aankondi­gen.

Zij opende waarop zij een on­bek­ende voor zich zag welke haar zegde:

cc Zoudt gij niet in een an­dere kamer gaan, mevrouw? »

cc Neen, antwo­ordde zij moedig, breng hem maar hier ».

En zij wees de rust­bank aan in de werkkamer.

Men bracht als­dan het lijk van haar zoon en liet haar alleen.

Langzaam aan­schouwde zij haar jon­gen en naderde waarop zij snikkend voor hem viel... Daarop stond zij plots ïecht en haar blik viel op den re­volver welke men op de tafel gelegd had. Zij nam een kracht­dadig besluit en stak het wapen in haar handza­kje. Zij zette haar hoed op en ver­liet het huis. Zij ging naar de won­ing van Marie Saint-Clair om deze te doo­den.

Men antwo­ordde haar daar echter dat Marie was uit­ge­gaan. Naar­mate zij dichter aan haar won­ing kwam ver­min­derde haar wraakzucht. Zij gevoelde zich een­sklaps zeer oud gewor­den.

Boven gekomen, aan de deur van de werkkamer, waar het lichaam van haar kind lag, stond zij ver­baasd toe te kijken. Zij zag Marie voor het rust­bed geknield met de doode Jean in haar armen ter­wijl zij snikte:

cc Oh, mijn God! Oh, mijn God! »

Ter­wijl overvloed ge tra­nen uit haar oogen vloei­den.

Madame Mil­let voegde zich nevens haar, nam Marie bij den arm en weende mede, ter­wijl zij murmelde:

cc Marie, wij hebben hem ver­loren! Wij hebben hem ver­loren! »

Ld. NEORG.

EINDE

Toekomende weck: Mon­sieur Dau­caire.

Kine­manieuHis­jes

ALICE TERRY, de lieve artiste uit « Scara-mouche », draait op het oogen­blik, een nieuwe rol onder de lei­d­ing van Regi­nald Barker, in «The Great Di­vide ».

EEN sociëteit an filmvoort­brengsslen is ges­ticht te Brus­sel onder den naam van « Cos­mos-Film » met als bestu­ur­der M. Jean Theys.

NAAR WIJ VERNE­MEN is het voor een Fran-sche firma dat M. Jean Co­quelin, de rol zal ver­tolken van de « Abbe Con­stan­tin » naar het beroemde werk van Lu­dovic Halévy.

EEN TELEGRAM uit Los An­ge­les'meldt ons dat Jackie Coogan een broertje heeft gekre­gen.

IN DE Agora-Palace van Brus­sel heeft de eerste voorstelling plaats gehad van a Le Mir­a­cle de.? Loups», van Ray­mond Bernard; deze film heeft in Par­ijs won­derveel suc­ces gehad. De wol­ven van de cir­cus cc Amar » die in deze film fig­uree-ren, waren te zien aan den in­gang van de Agora-Palacë.

SEDERT de revci­utrê van Rus­land, bevin­den er zich in alle lan­den Rus­sis­che pr­nicessen, be­halve in Rus­land zelve. Eene van hen, princes Valkon­sky, welke van een bi­j­zon­dere schoonheid is, is naar Cal­i­fornië vertrokken om er aan de film te doen, waar zij een kon­trakt heeft getee-kend met James Young.

BIJNA gan­sch Hol­ly­wood bevindt zich in Italië, waar de tooneelschikker Fred Niblo bezig is « Ben Hur » te di­aaien. De artiste, May Mac Avoy, is in­s­gelijks in Italië aangekomen. Zij ïs het die de rol van Es­ther zal ver­tolken in dezen film; deze is, zegt men, een film zooals men er nooit een te zien kreeg.

mmmn


onzE nusHAmp

Prachtige pri­jzen

1) De pri­jskamp die wij zullen, in­richten, te be­gin­nen van af heden, mag terecht een mon­ster­pri­jskamp ge­noemd wor­den, want deze zal al onze vorige wed­stri­j­den overtr­e­f­fen. Daar­voor heeft het be­heer 68 pri­jzen beschik­baar gesteld, als volgt:

6 gratis abon­nementen voor 12 maan­den op Cin­ema- en Tooneel­w­ereld.

6 gratis abon­nementen van 6 maan­den |op Cin­ema- en Tooneel­w­ereld.

6 gratis abon­nementen van 3 maah-ien op Cin­ema- en Tooneel­w­ereld en 50 serie’s van 6 postkaarten van fi­imar­tis-

? 2) Hi­eron­der vol­gen namen van film-artis­ten. Onze lez­ers en lez­er­essen moeiten in­vullen in welke film deze hoofd ver­tolk­ers voorkomen. Voor­beeld: Ma­jorie

Daw en For­rest Stan­ley in « De laat­ste Don Farel ».

3) Er zijn 25 ti­tels te ver­noe­men.

4) Ieder inzen­der (ster) moet op on­der­staande bon volledig naam, adres en woon­plaats in­vullen, en deze, met de oploss­ing, zen­den naar: Cin­ema- en Tooneel­w­ereld », Korte Gasthuis­straat, 16, Antwer­pen.

Op den om­slag' van den brief MOE F bet wo­ordje PRI­JSKAMP ver­meid staan.

6) Zijn er meer dan 68 juiste oplossin­gen, dan zal het LO I beslis­sen!

7) De inzendin­gen moeten bin­nen zijn VOOR 16 Jan­u­ari 1925.

Al wat daarna bin­nenkomt wordt niet in aan­merk­ing genomen.

8) De namen en adressen der win­naars wor­den in ons blad ken­baar gemaakt.

9) Men heeft bet recht meer dan één oploss­ing' in te zen­den, doch bij elke oploss­ing dient den on­der­staan­den bon bi­jgevoegd te wor­den.

En nu, vol moed aan bet werk en veel ~ geluk!

OP­GAVE

1. Wal­lace Beery — For­rest Stan­ley

— Es­telle Tay­lor, in:

2. Lois Wil­son — Jack War­ren Ker­ri­gan — Ernest Tor­rence in:

3. Ses­sue Hayakawa — IsurU Aoki — Gina Palerme m:

4. Jack Holt — Mitchell Lewis — Dorothy Dal­ton in:

5. Ivan Mosjoukine — Nicd­las Ko­line

— Nathalie Lis­senko in:

. 6 Vir­ginia Valli —- Mil­ton Sills in:

7. Wal­lace Reid — Lila Lee in:

8. Wal­lace Beery — Vir­ginia Valli in:

9. Dorothy Dal­ton — Charles de Rochefort -— Theodore Kosloff in:

10. Anna Q. Nils­son — Madge Bel my — Bull Mon­tana in:

11. Jack Holt — Eva Novak in:

12. Pola Negri — Con­rad Nagel — Con­way Tearle — Lois Wil­son in:

13. Percy Mar­mont — Ann For­rest in:

14. Max Des­jardins — Charles Vanel

— Gas­ton Modot — Andrée Li­onel in:

15. Li­onel Bar­ry­more — Mary Mac Laren — Low­ell Sher­man in:

16. Mitchell Lewis — Carmel Mey­ers

— Pauline Starke in:

17. Lon Chaney — Nor­man Kerry — Ernest Tor­rence — F'atsy Ruth Miller in:

18. Henry Krauss — Gas­ton Jacquet — Rolla Nor­man — jean Lorette in:

19. Anna Q Nils­son — Nor­man Kerry — John Mil­tern — Ed­mond Goal­cling

— Cyril Chad­wick in:

20. Harold Lloyd — Mil­dred Davis

21. Maë Marsh — Ivor Nov­ello in:

22. Betty Comp­son — Thomas M&'

ghan -— Lon Chaney in: V

23. Wal­lace Beery — Fully Mar­shall

— Es­telle Tay­lor — Maë Bush in:

24. Pierre Mag­nier — Alex Bernard

— Schutz — Mlle Moglia — An­gelo Fer­rari in:

25. Roscoe Ar­buckle (Fatty) Lee in:

Lila

BON

Naam

Adres

Woon­plaats